Artikel top billede

(Foto: Christoffer Lund-Hansen.)

Sådan har DSB's it-afdeling håndteret tirsdagens kæmpe-belastning på it-systemerne: "Da der var allermest tryk på, havde vi sved på panden"

Interview: Tirsdag morgen blev DSB's hjemmeside udsat for et voldsomt pres, da transportselskabet frigav 50.000 billige rejsepas til sommeren. "Da der var allermest tryk på, havde vi sved på panden," siger CIO Michael Moesgaard. Læs hvordan det hele forløb her.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Få indblik i hvordan DSB's CIO Michael Moesgaard håndterede den voldsomme spidsbelastning på it-systemerne
  • Bliv klogere på hvilke løsninger CIO'en brugte
  • Læs hvorfor DSB har købt Queue-its køsystem
  • Find ud af hvordan DSB opskalerede serverkapaciteten
1.004
5:15 min
19. juni vedtog Folketinget en omfattende sommerpakke, der har til mål at få gang i den danske vækst.

Og det gav straks travlhed hos DSB.

For selvom DSB i løbet af juni var blevet varslet om holde sig klar, så indebærer den 700 millioner kroner dyre sommerpakke, at der afsættes 37,5 millioner til 50.000 rejsepas og en million Orange-billetter i skolernes sommerferie.

For de 50.000 attraktive rejsepas, der for en pris på 299 kroner giver ubegrænset adgang til offentlig transport i otte valgfri dage mellem 27. juni og 9. august for 299 kroner, blev allerede sat til salg tirsdag morgen klokken 06:00.

Og i løbet af det første døgn har DSB solgt 35.000 af de billige rejsepas.

Derfor har DSB's CIO, Michael Moesgaard, med god grund brugt størstedelen af juni på at forberede DSB's hjemmeside til et stormløb og en spidsbelastning, der leder tankerne hen på den årlige dag i marts, når Skattestyrelsen frigiver danskernes årsopgørelser.

Det fortæller han til Computerworld.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter