Vores intentioner med GDPR var fantastisk gode, men når jeg hører, hvordan virksomheder og foreninger kæmper med at få det omsat, tænker jeg: Hold da op. Jeg havde ikke lige set for mig, at det skulle blive sådan et bureaukratisk monster.
Det bør selvfølgelig ikke komme som en overraskelse for mig, for når vi laver lovgivning i EU, bliver det mange gange bureaukratisk.
Intentionerne er helt rigtige med øget kontrol af borgernes data, men meningen var ikke, at det skulle være i det omfang og så bureaukratisk, komplekst og vanskeligt.
Jeg kan se det i min egen hverdag, hvor jeg for eksempel lige har skrevet under på en vælgererklæring, fordi jeg stiller op til Europa Parlamentet.
Det er en helt almindelig erklæring, der siger, at man er kandidat og vil stå på stemmesedlen.
Lidt tid efter får jeg så også en persondataerklæring, der giver ret til at bruge de samme data i fem år, og som jeg til en hver tid kan trække tilbage. Så ja, vi har fået meget bureaukrati.
Jeg tror, at vi kommer af med noget af det hen ad vejen, når de nationale datatilsyn kommer til at finde den rigtige balance.
De har været lang tid om at komme med nogle af de afgørelser, der kan nuancere GDPR i forhold til, hvad der er meget vigtigt og hvad der er mindre vigtigt.
Jeg siger ikke, at det er nemt, for det er en omfattende lovgivning, men de har haltet meget bagefter.
Det er kedeligt at høre, at mange foreninger, som jo ikke ønsker at gøre noget forkert, har haft så svært med for eksempel at opretholde maillister og så videre.
Jeg synes ikke, Datatilsynet har været hurtig og god nok til at komme på banen. Det er jo ikke fordi, det er kommet bag på dem. Det burde det i hvert fald ikke, for vi vedtog det i den tidligere valgperiode.
Christel Schaldemose (S), medlem af Europa-Parlamentet.