- Indblik i hvorfor forventningerne til offentlige it-projekter tilsyneladende er sænket
- Læs hvilke parter der står til ansvar
- Indsigt i hvordan parterne sammen bør hjælpe hinanden med at hæve standarderne fremadrettet
De tre eksempler er bare et lille udpluk af en række skandaleramte it-systemer i den offentlige sektor i Danmark, som desværre kan nævnes i flæng.
I mindre skala har Københavns Universitet for nyligt droppet det nye it-system, Epos, der blev udskudt fire gange på fem år, før systemet blev lagt i graven.
Fejlene er forskellige i de offentlige it-projekter, men der er også bemærkelsesværdigt mange gengangere, når fejlene skal forklares:
Årsager som - projektet identificerer ikke brugernes behov, projektet vil opnå for meget på én gang, brugerfladerne designes alt for sent, eller der opstår for mange overraskelser for sent i processen, når de forskellige systemer integreres - er blandt mest hyppige forklaringer.
Det kan du læse mere om her: Københavns Universitet udskød it-system fire gange på fem år, før det blev lagt i graven
Selvom det på ingen måde tåler sammenligning med ovenstående skandaler, har Computerworld for nyligt også afdækket, at der er en række problemer med det nye boligstøttesystem, som blev sat i drift i slutningen af marts.
I den forbindelse kom professor på IT-Universitetet, Søren Lauesen, med en bemærkelsesværdig udtalelse til Computerworld.