"It-sikkerhedsdebatten er i mine øje alt for fyldt med smarte buzzwords, som gør, at almindelige mennesker - som for eksempel medarbejdere - tit ikke helt forstår, hvad der bliver sagt, når de her it-sikkerhedsfolk begynder at tale.
Jeg mener, at vi generelt skal forsøge at få bragt it-sikkerhedsdiskussionen lidt længere ned, så også den menige medarbejder forstår, hvad det handler om.
Vi har selvfølgelig i meget høj grad stadigvæk brug for it-sikkerhedsfirmaerne, for vi skal selvfølgelig have beskyttet vores enheder, vi skal have købt den ene og den anden dims for at højne it-sikkerheden.
Men i den sidste ende er det jo tit brugeren selv, der kommer til at klikke på et eller andet, fordi man måske ikke lige helt tænker sig om.
For mig handler god it-sikkerhed helt lavpraktisk om, at man sørger for at få opdateret sin software og få fjernet alt det, som man ikke bruger, skifte password ofte og have en form for svære password med flere kriterier, lade være med at trykke på links, som man ikke kender og den slags.
Vi skal helt lavpraktisk bare tænke mere over, hvad vi egentlig gør.
Brugerne er ikke uerfarne. Overhovedet ikke. For de kan alt, og it er jo et fantastisk værktøj. Vi skal bare bruge det fornuftigt.
It-sikkerhed er jo en rigtig træls ting at snakke om i det daglige. Mange gider simpelthen ikke at snakke om det, og de er væk, bare man nævner ordet ‘it’.
Så vi skal som it-folk i virksomhederne sørge for at få it-sikkerhden helt ned i den daglige tale: Hvad betyder det egentlig, hvis du gør det her?
Jeg synes personligt, at det er vigtigt, at man har dialog face to face, og jeg er meget imod at lave remote-support til mine brugere.
Jeg vil hellere gå ind i afdelingen og sige: Sådan ser landet ud i øjeblikket. Så kan de spørge mig, og vi er nede på et niveau, hvor alle kan være med. Det giver en god dialog."
Christian Erland Jensen, IT, DS Stålprofil og medlem af NC3Skyt, Nordjylland.