En rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd konkluderer, at der ikke outsources danske job med større hast end i de foregående årtier.
Samtidig vurderes det, at grunden til, at outsourcing får så meget opmærksomhed nu, er, at det i stigende grad er mere videntunge job, der outsources, og at de ikke i samme grad bliver erstattet af nye job, som de gjorde i 1980'erne og 1990'erne.
I it-fagforeningen Prosa nikker formand Peter Ussing genkendende til trenden.
15 procent væk om 10 år
Han maner også til besindighed, når det gælder om at male skræmmebilleder, selv om han tror på, at op mod 15 procent af danske it-job kan være forsvundet om 10 år.
- Når man betragter hele arbejdsmarkedet, er det jo korrekt, at mange job allerede er flyttet fra eksempelvis tekstilbranchen, industrien og også den grafiske branche, og det er sket over lang tid. Det er bare først nu, at andre brancher som it-branchen mærker effekten, siger han.
Peter Ussing påpeger, at det kan være svært at vurdere, i hvor høj grad manglen på nye job til erstatning for de forsvundne har at gøre med outsourcing.
Effektiviseringer og rationaliseringer - ikke mindst båret frem af de it-projekter, som den danske it-branche har levet af at levere - har også en stor indvirkning.
It-folk bør ruste sig
Peter Ussing mener, at danske it-folk vil gøre klogt i at ruste sig til en fremtid, hvor de skal være med til at bygge bro mellem internationale afdelinger og blive endnu bedre til at definere projekter og grænseflader, hvis outsourcing-projekterne skal lykkes.
- Der er ingen tvivl om, at der bliver brug for social adræthed og kulturel forståelse, og at man kan lytte og forstå, hvor den anden part kommer fra. Sprogkundskaber bliver vigtige, ligesom det bliver afgørende, at man ikke stiller sig op og tror, at man automatisk ved bedre, siger han.
Prosas svar på outsourcing-truslen - hvis man kan tale om en sådan - er derfor bedre og mere efteruddannelse og fokus på forskning og innovation, sådan at man kan beholde teten inden for nyudvikling af produkter.