Digital transformation har igennem længere tid været det helt centrale samtaleemne for CIO'er og it-organisationer landet over samt i erhvervslivet i det hele taget.
Hvordan omstiller vi virksomheden til den digitale tidsalder, og hvordan sikrer vi et it-miljø og it-løsninger, der kan løfte virksomheden videre til næste niveau?
Mens der kan være mange svar på de spørgsmål, står det nok klart for de fleste, at arbejdet, der kræves for at gennemføre en digital transformation, ikke er helt ukompliceret.
Enterprise arkitektens rolle
Det er formentlig en af grundene til, at enterprise arkitekter spiller en yderst central rolle i de digitale transformationer.
Det at have det store it-overblik og at kunne planlægge flere år ud i fremtiden er kun blevet endnu vigtigere med den digitale omstilling.
McKinsey skriver i en analyse af enterprise arkitekternes betydning, at de kan hjælpe med at sikre succes med den digitale transformation - et budskab, som topledelsen bør lytte til.
"CEO'er og CIO'er bør overveje fordelene ved at trække enterprise arkitekter tættere mod centrum: at bringe dem til mødebordet sammen med forretningsledere, udtænke metrikker, der viser værdien af deres arbejde, og skabe den type incitamenter, der udfordrer dem og får dem til at blive i det lange løb," skriver McKinsey.
Rådgivningsfirmaet mener, at denne tilgang til enterprise arkitekterne er helt afgørende for at begrænse risiciene og udfordringerne ved en digital transformation.
Derfor får mange virksomheder it-problemer
McKinsey forklarer, at udfordringen for mange traditionelle virksomheder er, at de gerne vil være som en start-up-virksomhed, men at de som regel ikke har den teknologiske infrastruktur eller driftsmodellerne til at kunne følge med de mindre og yngre virksomheder, der har været digitale fra starten af.
"Begrænsningerne kan have konsekvenser. Traditionelle virksomheder, der gennemfører digitale transformationer, fortsætter måske med at bygge endnu mere komplicerede it-systemer ved at udrulle nye funktioner eller patches og løse problemer i forbifarten for at klare de umiddelbare behov uden nogen klar road map eller overvejelser om fremtidige it-behov."
Her er problemet
En undersøgelse, som McKinsey står bag sammen med Henley Business School, viser, at de virksomheder, der forsøger at gennemføre en digital transformation og satser fuldt ud på digitalisering, ender ud med at punkt-til-punkt-forbindelserne i it-systemerne stiger med næsten 50 procent.
Samtidig falder kvaliteteten af forretningsproces-dokumentationen, og services genbruges mindre ofte, skriver McKinsey.
Dermed står man pludselig med en endnu større kompleksitet i systemer og processer, hvilken betyder, at man som virksomhed bliver langsommere og mindre agil - og det var jo ellers netop de svagheder, man forsøgte at gøre op med.
"Enterprise arkitektur-afdelingen kan spille en central rolle i at reducere den kompleksitet, der er forbundet med digitale transformationer," lyder budskabet i McKinseys analyse.
Læs også:
Bestseller-CIO sætter gang i kæmpe it-projekt: Fra legacy til moderne cloud-løsning