Det her er en pudsig historie om innovation. Det drejer sig om min egen oplevelse - men også om struktur og held.
Tilbage i 1999-2000 sad jeg og tænkte over, om vores autohjælps-koncept i Falck var helt rigtigt skruet sammen, eller om man skulle have en lidt mere virtuel tilgang til det; for eksempel at strukturere de ustrukturerede ressourcer og stille dem til rådighed for vores kunder.
Så skulle vi bare have en platform i midten til at håndtere det. Den skulle i øvrigt være baseret på WAP-teknologi.
Det skrev jeg et notat om og sendte til vores direktion. Vi blev dog enige om, at det ikke var den måde, markedet skulle ses på - hvilket var korrekt dengang.
Men jeg kom til at tænke på det notat i midten af 2014, fordi det er en nøjagtig beskrivelse af Ubers forretningsmodel. Så jeg tænkte: Kan jeg finde den mail, jeg skrev i år 2000?
På trods af, at vi har skiftet mailsystem to gange siden, så havde netop den mail overlevet. Så det er ret sjovt at kunne tage det notat og sige: Måske vi alligevel skulle have kigget i den retning?
Når man nu læser det notat i al dets naivitet, havde det dog været enormt svært at realisere på det tidspunkt. Det havde i hvert fald været meget besværligt.
Men det var ret sjovt, at jeg kunne finde den mail med notatet igen.
Torben Ruberg
CIO og vice president i Falck
Nomineret til Årets CIO 2015