Mobility-delen af DSB's digitalisering begyndte egentlig ved lidt af et tilfælde. Det handlede bare om en enkeltstående god idé.
Det lyder måske lidt amatøragtigt, men det er typisk sådan det begynder. Og ofte med kunden som udgangspunkt.
Vores vinkel var dog lidt anderledes.
Lokomotivførere på S-banen har altid slæbt rundt på en stor rygsæk med forskellige manualer og instrukser om, hvordan forskellige problemer skal takles.
To ringbind med informationer og masser af kilo på ryggen.
Men det var svært at finde argumenter imod, da der dukkede et forslag op om at bygge en app, der kunne håndtere det samme og samtidig give en tovejs-kommunikation mellem førerne og baglandet.
Vi gik i gang og placerede appen på en iPad, som erstatning for de tunge manualer.
Den enkle og effektive idé blev springbrættet til, at vi i dag digitaliserer virksomheden i så høj grad, at vi har en strategi om at mobile skal komme først. Herefter udvikler vi til web og først som tredje prioritet, bliver der udviklet til de tykke klienter.
Et praktik eksempel på det er, at tre ud af fire billetter i dag bliver solgt uden menneskelig indblanding.
Martin Börjesson, it-chef/CIO i DSB.