I sidste uge kunne Mozilla demonstrere en ny browser-codec, ORBX.js, der beskrives som intet mindre end en revolution. Mozilla har udviklet den nye Javascript-baserede HTML5-codec sammen med firmaet OTOY. Den skal bruges til at streame alle slags applikationer og video direkte til browseren - uden forsinkelse og uden at det er nødvendigt at installere et plugin først.
Der er altså hverken brug for Flash, Quicktime eller Silverlight for at afspille HD-video i browseren.
ORBX.js blev fremvist hos Autodesk i San Francisco, hvor Javascript-opfinderen Brendan Eich spillede Epic's Unreal Tournament 3 direkte i Firefox-browseren.
Der findes allerede mange tjenester, som streamer software over nettet, men ORBX.js kan klare opgaven, helt uden at man skal downloade ekstra programmer. Den skulle både køre i Firefox, IE 10, Chrome, Safari og Opera, men det fungerer lige nu bedst i Mozillas browser.
I Firefox er det muligt at streame i 1080p-opløsning med 60 frames i sekundet. I Chrome er hastigheden kun på 30 fps i den samme opløsning.
Det betyder også, at brugeren ikke behøver bekymre sig om, hvilken platform softwaren er skrevet til. Programmerne kører i skyen - og streames så ned til browseren.
OTOY demonstrerede en Mac OS X desktop i en virtuel maskine, der blev vist med ORBX.js i Firefox, men også en Windows-desktop, som blev streamet ned til en Mac. Det skulle også fungere på mobile enheder uanset hardware.
Autodesk mener ligefrem, at kunderne nu kan "nedgradere" deres hardware. Det er altså ikke længere nødvendigt at have de seneste eller hurtigste maskiner for at køre programmerne, som i stedet afvikles i skyen.
Flere af de store softwarefirmaer satser allerede på skyen. Adobe har sin Creative Cloud, hvor man finder server-baserede versioner af programmerne fra Creative Studio, og Microsoft har også en cloud-baseret udgave af sin kontorpakke, Office 365.
Mozillas teknologi-guru Brendan Eich beskriver ORBX.js teknologien som "Tony Stark materiale" i sin blog - med henvisning til den geniale opfinder fra Iron Man-filmene.
I forhold til H.264 skulle komprimeringen være 25 procent bedre i ORBX.js, samtidig med at billedkvaliteten også er optimeret.
En af de store forhindringer for at få ORBX.js ud på alle platforme er, at den bruger WebGL-teknologien, der stadig ikke understøttes på iOS-platformen.
Men Brendan Eich mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før Apple bøjer sig og åbner for WebGL på iPhone og iPad.