En stor del af dine sms-beskeder går sandsynligvis tabt, hvis du bruger teleselskabet 3's 4G-netværk (LTE).
Foto: Robert Hendel.
En stor del af dine sms-beskeder går sandsynligvis tabt, hvis du bruger teleselskabet 3's 4G-netværk (LTE).
Et forsøg som ComON udførte tirsdag viste, at otte ud af 20 afsendte sms-beskeder gik tabt, når de blev afsendt fra en 3G-telefon til en 4G-telefon.
"Da vi talte sammen i går, virkede det ikke, som om der var noget problem. Men nu har vi fået flere meldinger om folk, der oplever, at deres sms-beskeder ikke når frem, og vi kan se, at der er et reelt problem. Jeg oplevede det faktisk også selv i aftes," siger Stine Green Paulsen.
Selv om problemet blev identificeret, umiddelbart efter at Apple åbnede for brug af 4G-nettet på iPhone 5-telefoner i Danmark, er problemet ikke isoleret til Apple-telefoner, men opstår tilsyneladende ved brug med alle slags 4G-telefoner.
ComON skrev tidligere, at problemet opstår, når beskederne sendes på tværs af 3G- og 4G nettet.
Men ifølge Stine Green Paulsen er problemet og dets årsag endnu ikke identificeret. På nuværende tidspunkt ved selskabet blot, at problemet opstår, når der er en 4G-telefon involveret.
Hun ved endnu ikke, om problemet kun opstår, når der kommunikeres mellem to telefoner på 3's netværk, eller om det er tilstrækkeligt, at blot den ene telefon anvender 3's net. Men en 3-kunde oplyser til ComON, at han også oplever, at beskeder går tabt, når de afsendes til ham fra andre netværk end 3's.
"Det kan vi først sige, når vi kender problemets årsag. Men jeg kan sige, at vores teknikere i øjeblikket arbejder på højtryk for at få det løst," siger hun.
Indtil da vil iPhone-brugere sandsynligvis kunne undgå at blive ramt af problemet, hvis de vælger at afsende iMessages i stedet for sms-beskeder. Men som bekendt kan iMessages kun anvendes mellem Apple-enheder.
Er du i tvivl om hvorvidt du afsender iMessages, kan en iMessage genkendes på, at taleboblen er blå i stedet for grøn i din iPhones besked-app.
Læs også:
Sms-beskeder går tabt: 3 ramt af 4G-koks efter iPhone-opdatering
Netcompany A/S
Data Management ConsultantCognizant Technology Solutions Denmark ApS
Senior Test ManagerKøbenhavns Professionshøjskole
Systemudvikler - Vær med til at præge KP’s infrastruktur og arbejd med de nyeste teknologierKMD A/S
Senior Test ManagerCapgemini Danmark A/S
Network ArchitectBUPL
IT-konsulent til medlemsområdet hos BUPLDILLING A/S
Frontend-udvikler til DILLINGs webshopKMD A/S
Senior Test ManagerDHI A/S
Senior Software Developer and ArchitectTimengo
Serviceminded Cloud Operation EngineerStatens IT
Service manager til vedligehold og videreudvikling af Statens It’s servicesTV2
Staff Engineer til End-User Computing i Corporate Functions, TV 2