Descom: Krisen er en dårlig undskyldning

Selvom mange stadig taler om økonomisk krise og krisetider, har Descoms direktør, Johnny Helander, en ambition om, at virksomheden skal blive dobbelt så stor på bare to et halvt år.

Artikel top billede

"Ordretilgangen har været kæmpestor, det var meget overvældende. Den var faktisk fire gange det budgetterede," siger Johnny Helander, Descom. Foto: Sune Magyar

På et banner i Descoms reception står der: "Danmarks bedste it supplies-leverandør".

Konfronteret med den påstand tænker direktør Johnny Helander kort, før han med et smil svarer: "Jamen det synes vi da egentlig, vi er."

Da Johnny Helander startede Descom for 10 år siden, solgte virksomheden udelukkende toner, blæk og papir. I dag er Descom både hardware- og supplies-forhandler inden for B2B med egne produkter på hylderne, og så har de netop indtaget forbrugermarkedet.

Eventyret startede i Albertslund, hvor Descom havde til huse, indtil forhandleren for fem år siden rykkede adressen til it-byen, Ballerup. Den voksende forretning blev for stor til lokalerne i Albertslund, og i dag, hvor Descom er arbejdsplads for knap 30 medarbejdere, er pladsen i Ballerup efterhånden også ved at være for trang.

Johnny Helander fortæller, at Descom for alvor fik vokseværk, da man valgte en klar linje for forretningen.

"Vi stod i et vadested, hvor vi var nødt til at vælge mellem kontorartikler og it. Det blev it. Og så blev vi en "rigtig" it-forhandler," siger Johnny Helander.

I dag er hovedfokus for Descom derfor traditionel it - altså hardware og software. Forhandleren sælger dog stadig supplies, og mange af dem er egne produkter. Det giver virksomheden nogle fordele, mener Johnny Helander.

"Det er vores egne produkter, der gør os stærke. Der er begrænset konkurrence på det felt, eftersom mange andre leverandører fokuserer på løsninger. Hos os kan man få alt under én hat," siger han.

Det har altid været it

For Johnny Helander har it altid været en del af planen, selvom de klassiske drengedrømme også rumsterede i baghovedet.

"Selvfølgelig har jeg nok haft en drøm om at blive den næste Michael Laudrup; det har alle små drenge vel. Men jeg har altid vidst, at jeg ville være noget med it."

Foreløbig er det da også blevet til mere end 20 år i it-branchen. Efter 11 år hos Topnordic (nu Atea, red.) blev Johnny Helanders trang til at starte noget selv så stor, at han tog springet. Det blev til Descom for nu 10 år siden.

Vil være dobbelt så stor

Udviklingen har siden dengang været næsten konstant. De seneste år er væksten ganske vist stagneret i takt med krisens indtog. Men ordet "krise" er Johnny Helander i virkeligheden ikke meget for at bruge.

"Krisen er blevet en dårlig undskyldning for, at det går dårligt," siger han.

I stedet mener han, at et ord som "udviklings-stilstand" er mere passende. Ifølge ham betyder finanskrisens eksistens nemlig ikke nødvendigvis, at graferne skal vende nedad.

"Med god gammeldags flid, sund fornuft og godt købmandskab når man altså langt," siger Johnny Helander.

Det betyder, at Johnny Helander og de andre hos Descom konstant arbejder på at gøre virksomheden større og bedre.

Store ambitioner

I januar lancerede Descom webshoppen WeHaveItAll. Med lanceringen har Descom udvidet kundesegmentet og indlemmet forbrugermarkedet. På grund af den store konkurrence på forbrugermarkedet og rigeligt med webshops for forbrugerne at vælge imellem, er succesen kommet bag på folkene hos Descom.

"Ordretilgangen har været kæmpestor, det var meget overvældende. Den var faktisk fire gange det budgetterede," fortæller Johnny Helander.

Johnny Helanders ambitioner for Descom er kun blevet større efter det succesfulde indtog på forbrugermarkedet.

"Vi vil gerne blive dobbelt så store. Et realistisk håb vil være en tidshorisont på to et halvt år," siger han.

Det positive forretningseventyr sætter også tankerne om yderligere udbredelse i gang. Descom har allerede et søsterselskab i Malmø i Sverige. Desuden kan både webshoppen og Descoms B2B-forrenting meget vel komme til at brede sig ud over Danmarks grænser.

Og fremtiden tegner da også lys. At Descom er vokset en hel del siden starten for 10 år siden, kommer ikke bag på direktøren. Vækst har været og er fortsat meningen med forretningen.

Samme filosofi som bøf-restaurant

Årsregnskabet for 2011 er lige på trapperne, og det kommer ifølge Johnny Helander til at se ud som 2010, det vil sige stagneret vækst. Men så er det også slut med "udvikings-stilstanden".

"I 2012 kommer vi til at vækste igen," siger Johnny Helander.

Lidt gammeldags kundeforhold

Kunderne er uden tvivl det vigtigste, mener Johnny Helander. Uden dem er der jo som bekendt ingen forretning.

"Der er en bøfrestaurant, der markedsfører sig på sætningen; "Vi er tilfredse, når du er tilfreds." Det passer meget godt med den måde, vi gør tingene på," siger han.

En rundspørge blandt kunderne, som Descom selv foretog, viste da også, at netop den personlige kontakt er det vigtigste for kunderne.

"Dialogen og den personlige kontakt er det vigtigste for kunderne. Vi har selv spurgt dem. Det handler simpelthen om service, service og service," fortæller Johnny Helander.

Descom håndterer primært to slags kunder: Store kunder på udbudskontrakter og SMB-kunder. Fælles for alle kunder hos Descom er, at de får tildelt en personlig kontakt i firmaet.

"Alle vores kunder har en fast, personlig kontakt hos os. Det er måske nok lidt gammeldags for branchen, men det virker altså," siger Johnny Helander.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S