Tilbage til: Så hedt er kommuners opgør mod KMD
Fra: Hans Berthelsen
Sendt: 1. marts 2012
Emne: UDK-baseline
Kære kommunaldirektør
I fortsættelse af e-mail af 9. februar 2012 og KL's brev af 27. februar 2012 har KOMBIT modtaget henvendelser fra kommuner, som fra KMD har modtaget det rekvirerede materiale til brug for etablering af en UDK-baseline. Kommunerne spørger, hvad de skal gøre med materialet.
Det kommunespecifikke datagrundlag, KOMBIT har anmodet om, er helt nødvendigt for at løse opgaven med at skabe et overblik over kommunernes og ATP's samlede forbrug og betaling for it-løsninger i relation til Objektiv Sagsbehandling herunder at sikre, at de komplekse betalingsstrømme ikke medfører en dobbeltbetaling for kommunerne. En opgave, som ikke må forsinkes meget mere, hvis vi skal løse den opgave, vi har lovet KL og kommunerne.
I en e-mail af 29. februar 2012 har KMD fremsendt et sæt aggregerede tal, som redegør for sammensætningen af et kommunalt forbrug på lidt over 1,1 mia. kr. Redegørelsen fylder en A4-side, som vedhæftes til orientering. Det er desværre KOMBITs vurdering, at oversigten er så overordnet, at den ikke giver KOMBIT nogen mulighed for at løse den opgave, som KL har anmodet KOMBIT om at udføre.
I en e-mail af samme dato til kommunerne har KMD oplyst, at man har foreslået KOMBIT, at KMD og KOMBIT skulle gå sammen til Konkurrencestyrelsen og få afklaret den juridiske usikkerhed, som KMD mener, der foreligger om KMD og KOMBITs indbyrdes forhold. KOMBIT er imidlertid ikke i tvivl om vores opgaver og rolle. Vi køber it-løsninger på vegne af kommunerne som indkøbsfællesskab. KOMBIT har derfor ikke nogen anledning til at få retlige spørgsmål afklaret hos Konkurrencestyrelsen.
KOMBIT har fortsat den opfattelse, at det er juridisk uproblematisk for en kommune at sende materialet til KOMBIT. KOMBIT foreslår derfor, at de kommuner, der har materialet, fremsender det til KOMBIT. KOMBIT har allerede modtaget materiale fra de første kommuner.
KOMBIT baserer denne opfattelse på følgende hovedsynspunkter:
· KOMBIT bestiller og køber it-løsninger på vegne af kommunerne som indkøbsfællesskab. KMD er leverandør. KOMBIT og KMD er ikke konkurrenter.
· KL har anmodet KOMBIT om at bistå med overvågning af udviklingen i kommunernes it-omkostninger i forbindelse med etableringen af UDK.
· KOMBIT har indhentet mandat fra hver kommune med henblik på at kunne løse denne opgave. I forbindelse med mandatet har KOMBIT indgået en aftale om fortrolighed med hver kommune.
Kommunerne er velkomne til at kontakte KOMBIT herom.
Tilbage til: Så hedt er kommuners opgør mod KMD