Det kom til at koste norske Software Innovation dyrt, at ledelsen i det danske datterselskab overskred tidsplanen på storordren til selskabet, der driver Øresunds- og Storebæltsbroerne.
Umiddelbart har Software Innovation Group måttet tilbagebetale små seks millioner, som A/S Storebælt allerede har betalt for CRM-systemet.
Men derudover truer en kommende retssag, som, Software Innovation Group frygter, kommer til at koste selskabet 14 millioner kroner.
Den samlede regning kan dermed ende på over 20 millioner kroner, hvilket vil give det norske CRM-selskab et samlet driftsunderskud på 24,3 millioner kroner for årets første ni måneder.
Dertil komme de mandetimer, det danske datterselskab har lagt i at udvikle programmet til A/S Storebælt.
Hos Software Innovation har ledelsen for længst bogført tabet og gjort klar for aktionærerne, hvad den manglende bro-ordre kommer til at koste.
- Der var tale om en meget specielt løsning, og derfor forventer jeg ikke, at vi kan bruge koden i forbindelse med andre projekter, siger Software Innovations administrerende direktør i Danmark, Frank Høyer Rasmussen.
Retssag truer
Han håber, at sagen ikke ender i retten, og at de to selskaber kan finde en mindelig løsning på et møde sidst i november.
Hos A/S Storebælt ønsker underdirektør Mogens Hansen ikke at løfte sløret for de næste træk. Han understreger dog, at en retssag på ingen måde er udelukket.
- Men vi vil også gerne have sagen lukket, siger Mogens Hansen med henvisning til mødet i november.
A/S Storebælt har ikke bestilt noget nyt CRM-system hos en anden leverandør, men ifølge Mogens Hansen er man ved at afsøge markedet for løsninger.
Begge parter oplyser, at det var problemer med integrationen mellem det nye CRM-system og A/S Storebælts egne programmer, der var årsag til, at tidsplanen blev overskredet, og A/S Storebælt valgte at annullere kontrakten.
Flere penge på vej til Danmark
I Norge har ledelsen endnu ikke mistet tålmodigheden med det danske selskab.
Tidligere på ugen valgte ledelsen i moderselskabet af slå en streg over et tilgodehavende på 12,3 millioner kroner til det danske selskab, der dermed har fået over 32 millioner kroner tilført på halvandet år.
- Vi har bestemt planer om at kunne få forretningen til at hænge sammen uden hjælp fra Norge, og indtil videre er der kun planlagt en enkelt kapitalforhøjelse mere, siger Frank Høyer Rasmussen.
- Jeg er yderst ærgerlig over, at det skulle ende sådan med A/S Storebælt, og jeg forsøger ikke at løbe fra ansvaret. Men ordren har hele tiden været lagt an på, at der skulle hjælp til fra Norge, og derfor er kontrakten også blevet underskrevet af nordmændene, selvom salget ligger i Danmark, tilføjer han.