Øget konkurrence fra de internationale pc-producenter har kostet den danske pc-producent Amitech dyrt i det forgangne regnskabsår.
Amitech tog det danske pc-marked med storm for blot et år siden, hvor selskabets resultat før skat hoppede fra under en halv million til 6,9 millioner kroner.
Siden har Amitech etableret sig i såvel Sverige som Norge samt lanceret en række nye designs primært rettet mod erhvervsmarkedet.
Og det har kostet på bundlinien. Amitech har halveret overskuddet før skat til 3,4 millioner kroner.
Hård konkurrence
Ud over presset fra giganter som Dell og Hewlett-Packard forklarer Amitech nedgangen med faldende efterspørgsel. Alligevel hænger ledelsen i det 18 år gamle Århus-selskab ikke med mulen.
- Vi har præsteret et solidt og sundt overskud og derved øget vores egenkapital yderligere, så vi nu står stærkere end nogensinde, siger selskabets administrerende direktør Lars H. Bjerg.
Amitech A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002/2003 | 2001/2002 |
Bruttoresultat | 27,8 | 30,0 |
Resultat af primær drift | 5,4 | 9,6 |
Resultat før skat | 3,4 | 6,9 |
Resultat | 2,4 | 4,8 |
Egenkapital | 18,1 | 15,7 |
Antal ansatte | 68 | 65 |
- Salget til det svenske marked har fuldt ud svaret til vores forventninger, og derfor udvider vi vores indsats i Sverige, siger Lars Bjerg.
Flere lokale forhandlere
Konkret skal Amitech have flere store forhandlerkæder til at sælge selskabets produkter, og hertil har Lars Bjerg hyret en konsulentvirksomhed. Målet er at fordoble salget i Sverige i indeværende regnskabsår, der startede i juli, så omsætningen her nærmer sig 50 millioner kroner.
Foruden satsningen på erhvervslivet med introduktionen af blandt andet en tynd klient har Amitech kastet sig over markedet for forbrugerelektronik. Produkterne er en slags sammensmeltning af computere, dvd-afspillere, tv og trådløse netværk.
Virksomheden har tidligere sagt, at det kommer med konkrete produkter i første kvartal af det nye år, og Lars Bjerg forventer at det nye forretningsområde vil kaste overskud af sig her og nu.