Her er danskernes 50 mest populære webbutikker

Udenlandske butikker er mest populære - Post Danmark får skylden.

Artikel top billede

De mest populære webshops i Danmark er ikke danske.

Det fremgår af en undersøgelse, som det danske webbureau Dwarf har lavet.

Når danskerne bliver spurgt om deres yndlingsshoppested på nettet, så peger de fleste på Amazon. På andenpladsen kommer svenske CDON, og tredjepladsen tilhører ligeledes et svensk firma - H&M. Fjerdepladsen tilhører Elgiganten.dk, som reelt er engelskejet. Også udenlandske eBay og Ellos fylder op i top10.

Kun tre danskejede webshops kan findes blandt de 10 øverste: Saxo.dk, Wupti.com, Proshop og Coolshop. 

De 2301 medvirkende danskere har alle handlet på nettet i år og har svaret på spørgsmålet uden at få nævnt eksempler på netbutikker. Se top25 i faktaboksen til højre.

Udlandet vinder

Den store interesse for udenlandske butikker kunne hænge sammen med de forholdsvist høje fragtpriser, som danske webbutikker skal betale. Det mener iværksætter Martin Thorborg i en kommentar til undersøgelsen.

"Post Danmark er alt for dyr. Danske butikker lider under alt for høje fragtpriser. Det er billigere at sende varen fra Tyskland til Danmark end fra Bagsværd til Lyngby. Det må man gøre noget ved politisk. Det er et gigantisk problem, ikke kun for e-købmænd, men for hele Danmark, fordi en stor del af alle former for indkøb vil ske via andre lande. Dertil får vi miljømæssigt et problem, fordi flere varer vil blive sendt langvejs fra. Vi vil miste enormt mange penge på dette," siger Martin Thorborg.

Men partner i Dwarf Peter Grønne mener også, at der er en direkte sammenhæng mellem investeringer i reklame og serviceniveau og topplaceringer i danskernes bevisthed.

"De, der topper popularitetslisten, har et 100 procent dedikeret fokus på hele tiden at udvikle onlineplatformen, så forspringet bevares. Mange danske virksomheder er bange for, om investeringerne vil tjene sig hjem, og om de kannibaliserer deres fysiske butikker. Det tragiske er, at hvis ikke de kommer i gang, så kommer der nogle andre og spiser deres marked," siger Peter Grønne.

En anden tendens er, at de butikker, der satser målrettet på onlinehandel og ikke blander fysiske butikker med onlineshopping, klarer sig godt.

Se hele top50 over danskernes foretrukne webbutikker og læs mere i rapporten Dwarf Quarterly 2011, der anslår, at danskerne shopper for omkring syv milliarder i udenlandske webshops.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job