Computerworld News Service: Efter at have været påfaldende fraværende i sit selskabs eget sociale netværk har Googles bestyrelsesformand Eric Schmidt endelig meldt sig i rækken af brugere på Google+.
Schmidt offentliggjorde onsdag sit første indlæg på Google+ med link til kommentarer, han er kommet med i medierne angående Apples medstifter Steve Jobs' død. Det mest bemærkelsesværdige ved Schmidts indlæg er, at det er hans første offentlige deltagelse på Google+, selvom det sociale netværk blev lanceret i juni.
Googles ledelse har fået en hård medfart de sidste par uger, siden it-bloggeren Michael Degusta skrev om, at størstedelen af selskabets øverste ledelse ikke selv bruger Google+.
Degusta fremhæver, at mens Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, bruger sit sociale netværk og Twitters topchef, Dick Costolo, bruger sit flere gange om dagen, så bruger Googles chefer ikke deres egen løsning.
"Hvad med Googles koncernchef, Larry Page? Det er over tre måneder siden, Google+ blev lanceret, og han har kun offentliggjort syv indlæg; kun en enkelt siden midt i august," påpeger Degusta. "Det viser sig, at det stadig er syv indlæg mere, end bestyrelsesformand Eric Schmidt nogensinde har skrevet. Siden lanceringen af Google+ har hr. Schmidt fundet tid til at retweete Ivanka Trumps promovering af filmen Snow Flower & The Secret Fan, men har tilsyneladende ikke kunnet finde tid til overhovedet at tilmelde sig Google+."
Han tilføjer, at adskillige af Googles bestyrelsesmedlemmer enten ikke er tilmeldt Google+ eller aldrig har offentliggjort noget indlæg. Kun tre af de 12 personer fra Googles øverste ledelse har nogensinde offentliggjort et indlæg på Google+.
Google har ikke svaret på en henvendelse om at kommentere.
Men dagen efter, at Googles softwareudvikler Steve Yegge ved et uheld offentliggjorde en svada om Googles ledelse og håndtering af Google+ på det sociale netværk, havde Schmidt pludselig en profil og havde offentliggjort nogle få indlæg.
"For mig er Schmidts pludselige tilstedeværelse på Google+ et ret selvindlysende og gennemskueligt træk," kommenterer analytiker Dan Olds fra The Gabriel Consulting Group. "Google+ har fået en del dårlig omtale, fordi der er så få fra Googles egen ledelse, der benytter sitet. Når der så oveni kommer denne sønderlemmende og bramfri kritik indefra af Googles tilgang til Google+, så er det klart, at det pludseligt bliver prioriteret ret højt af Googles chefer at oprette profiler på Google+."
Både Olds og analytiker Rob Enderle fra Enderle Group mener, at det tager sig dårligt ud, når et selskabs chefer ikke selv bruger dets egne produkter.
"Ærlig talt synes jeg, at man bør udskifte chefer, der vælger ikke at anvende deres virksomheds produkter, med folk der brænder mere for, hvad virksomheden laver," bemærker Enderle. "Det viser med al tydelighed et misforhold mellem cheferne og virksomhedens produkter og hjælper til at forklare den lave kvalitet af Googles nyeste produkter."
Analytiker Bradley Shimmin fra CurrentAnalysis mener dog, at det var uundgåeligt, at Schmidt på et tidspunkt ville hoppe ombord på Google+ og at det sikkert har været planen i et stykke tid.
På trods af den dårlige omtale, som Google+ har fået på grund af ledelsens manglende deltagelse, udsvingene i antallet af brugere af det sociale netværk samt kritikken indefra, så ønsker Shimmin ikke at fælde en forhastet dom.
"Jeg vil vente med at erklære produktet en succes eller fiasko, indtil Google har integreret denne service med Google Apps for Business," fastholder han. "Det virker usandsynligt, at Google+ som en forbrugerorienteret service vil kunne slå konkurrenter som Facebook, LinkedIn og andre, hvad angår popularitet og antallet af brugere. Men servicen har en reel chance for at gøre sig gældende i markedet for sociale netværk til enterprise særligt i den mellemste del af markedet, hvor samarbejde via cloud-services er normen," forklarer han.
Olds bemærker, at Google+ har en stærk vækst, men da servicen kun har få måneder på bagen og startede ud fra et nulpunkt, så vil det tage tid og innovation, hvis den skal indhente en mastodont som Facebook.
"Det bliver en lang stigning for at komme tæt på Facebook," tilføjer han. "Det ville være en god start at få selskabets egne chefer til at anvende den service, som de promoverer som det sociale netværkssite, der kan det hele. Hvis de ikke selv bruger den, hvorfor skulle vi så gøre det?"
Oversat af Thomas Bøndergaard