Listen over mildt sagt alternative salgsmetoder vokser hos teleselskabet Tele2. Denne gang er børnehaver og vuggestuer i Slagelse Kommune på baggrund af løgne blevet lokket i selskabets kundekartotek.
En sælger fra Tele2 troppede op i en række daginstitutioner i kommunen og bedyrede, at institutionerne efter aftale med kommunen skulle flytte deres abonnementer til selskabet.
Der fandtes bare ingen aftale.
- Det stemmer, at der i Slagelse var en sælger, som gjorde disse ting. Det er selvfølgelig meget beklageligt. Sælgeren var blevet fejlinformeret, og det har vi rettet op på, forklarer administrerende direktør i Tele2, Niclas Palmstierna, til Computerworld Online.
Stanghamrende tossede
På grund af salgsmetoden klagede kommunen til Tele2, og selskabet afgav løfte om at undlade at kontakte den på den måde i fremtiden, fortæller kommunens IT.chef, Hans Lembøl.
- Vi blev mildt sagt stanghamrende tossede. Men vi har ikke set dem siden, så de har taget vores protest alvorlig. Men det, der står tilbage, er, at det er frastødende at sælge på baggrund af usandheder, siger IT-chefen og fortsætter:
- Jeg kan på ingen måde forstille mig at gøre forretning med firmaet fremover. En ting er pris og sparede skattekroner, men vi skal have anstændige samarbejdspartnere, og de her metoder er ude på overdrevet,
Det er ikke kun i det midtsjællandske, dørene smækker i hovedet på Tele2's sælgere. Ørestadsselskabet, som står bag den københavnske metro, har smidt teleselskabets sælgere ud af stationerne. Og i sidste uge alene fik Forbrugerinformationen omkring 70 klager fra forurettede forbrugere.
Stopper kampagne
Når Niclas Palmstierna skal forklare, hvorfor præcis Tele2 topper listen for uortodokse salgsmetoder i teleindustrien, mener han ? ikke overraskende ? at omfanget, bliver fremstillet som større, end det reelt er.
- Det er pustet meget op i medierne, siger direktøren, men tilføjer dog:
- Samtidig har vi kørt en meget omfattende kampagne med TV-reklamer og sælgere i blandt andet shoppingcentre. Det er en lidt mere uvant måde at kontakte kunderne på, men det er ikke det sædvanlige, at der sker misforståelser.
Tele2 tager alligevel nu konsekvensen af kritikken. Selskabet stopper sin hvervekampagne og sender kampagnemedarbejderne på efteruddannelse for at undgå salgsmetoderne, som har karakter af bondefangeri. Og Palmstierna ser ikke grund til at frygte et bagslag på grund af kritikken.
- Nu gør vi meget for at forbedre vores sælgere. Vi har stadig mange tilfredse kunder, som er glade for os. Men det er meget beklageligt, hvis der opstår misforståelser, for vi vil ikke have kunder, der ikke er interesserede. Det er uholdbart, siger han.