Wupti-Pede gav omsætning og underskud

De kendte reklamer med Wupti-Pede kostede Wupti.com et tocifret millionbeløb og resulterede i et millionunderskud til onlinebutikken, hvor L'easy nu er blevet bestemmende aktionær.

Takket være en massiv mængde tv-reklamer med ”Pede fra Kanonpriser” som gennemgående figur, lykkedes det sidste år Wupti at hente nye kunder i massevis. Over en halv million danskere købte vaskemaskiner, computere og elektriske næsehårstrimmere i onlinevarehuset i 2010, fremgår det af Wuptis årsregnskab.

Wupti-Pede, som den populære figur blev døbt på Youtube, blev dog et dyrt bekendtskab for selskabet. Så dyrt, at Wupti måtte registrere et underskud på 2,2 millioner kroner sammenholdt med et overskud på 1,3 millioner kroner i det foregående regnskabsår. Årsagen til underskuddet er tv-reklamerne, siger selskabet selv.

Wupti ejes af elselskabet NRGi og Leasy-millionæren Niels Thorborg i forening. Mens parterne hver havde 50 procent, er det nu Leasy-ejeren, der bestemmer, hvor skabet skal stå. Niels Thorborg har gennem Leasy A/S erhvervet yderligere 0,1 procent af aktierne i Wupti, så han nu har bestemmende indflydelse med 50,1 procent af aktierne. De 0,1 procent er erhvervet til markedsprisen 200.000 kroner, fremgår det af regnskabet for Leasy A/S.

Det har ikke været muligt at får NRGi-boss Søren Sørensens kommentar til de nærmere omstændigheder omkring den handel.

Wuptis direktør Claus Kristensen tager telefonen, men han ønsker ikke at kommentere på ændringen i ejerskabet.
Wuptis underskud på 2,2 milioner kroner forklarer Claus Kristensen med, at tv-reklamerne har været en dyr men god investering. Hvor meget Wupti har måttet punge ud til TV2 for at få vist Wupti-Pedes svedige grin, vil han ikke oplyse, ud over at der er tale om et tocifret millionbeløb.

Wupti håber at udnytte den store kundetilgang, som Wupti-Pede har skaffet firmaet, til at skaffe overskud på bundlinjen næste år, fortæller Claus Kristensen.

I skarp kontrast til Wupti-Pedes noget trange kår i kanon-biksen står det guldrandede regnskab for Leasy A/S. Overskudet blev på 139 millioner kroner kroner ud af en omsætning på 1,1 milliarder kroner. Koncernen, der ejes af Niels Thorborg, omfatter ud over Leasy-kæden blandt andre DER-kæden, Thorn-koncernen og altså Wupti.com. Tilkøbet af den bestemmende indflydelse over Wupti var ifølge Leasy-regnskabet en god forretning for Niels Thorborg, der regnskabs-teknisk kunne bruge Wupti-tallene positivt.

”Konsolideringen af Wupti.com A/S har medført en forbedring af koncernens resultat for 2010 på 54,8 millioner kroner,” hedder det i en note i regnskabet for Leasy A/S.
 

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere