Artikel top billede

Cisco: Vi har en SMB-udfordring

Målrettet support og fokus på de enkelte produkter skal ændre SMB-forhandlernes opfattelse af Cisco som et high end-brand.

(New Orleans) Rick Moran, der er chef for Ciscos SMB-marketingafdeling indrømmer blankt, at Cisco-navnet ikke kun er et plus, når netværksgiganten vil ud til SMB-forhandlere.

»Den gode nyhed er, at de ikke hader os,« siger han med et grin og fortsætter:

»Men det er klart, at Cisco-navnet er så forbundet med high-end, at vi skal ud og overbevise forhandlerne om, at vi også har noget at tilbyde dem. Og det har vi nu. For nu har vi udviklet de produkter, som er målrettet SMB-markedet. Og det mener jeg faktisk er en af de store hurdler.«

Samme toner lyder fra Barry O'Sullivan, der er chef for Ciscos voice-produkter. Han mener at Cisco nye SMB-produkter til ip-telefoni, har gjort at selv meget små forhandlere nu kan sælge Cisco, uden at det ender med at blive en tekonologisk tour-de-force.

»Det vigtige er at have produkter til SMB-markedet, som er nemme at bruge og nemme at sætte op,« siger han.

En af kerne-punkterne i Ciscos nye SMB-satning er også et udvidet support-program rettet mod de mindre forhandlere.

»Det skal være nemt for forhandlerne, at søge hjælp til at sælge og sætte vores løsninger op,« siger Barry O'Sullivan.

Også Rick Moran mener at netop supporten til SMB-forhandlerne er afgørende for Ciscos SMB-satsning.

»Derfor har vi også sat et særligt support-center op i Bulgarien til at støtte op om produkterne,« siger han.

Netop det at rette organisationen mod forhandlerne, er en af udfordringerne, lyder analysen i Ciscos salgsorganisation, hvor man er klar over, at Ciscos enterprise-DNA, kan virke kontraproduktiv.

Bernd Heinrichs, der leder Ciscos kanalsalg i de tysktalende lande, er fuldstændig klar når han sætter ord på Ciscos udfordring.

»I forhold til SMB har vi brug for en holdningsændring. Her skal vi tilbage til at sælge produkterne i stedet for at sælge løsninger. I Tyskland har vi været nødt til at sætte et support-team op for at kunne sælge til SMB. Support er essentielt for at kunne sælge til det marked. Derfor har vi også brug for at trække på hjælp fra specialdistributører, der kan tilføje value add i forhold til smb-forhandlerne,« siger han.

Den globale chef for SMB-marketing Rick Moran går lidt længere.

»I mange tilfælde ville det være en katastrofe at sætte vores normale Cisco-organistion, som er målrettet high-end, til at tale med de små forhandlere. I SMB er vi fuldstændig afhængig af distributørerne,« siger han.

Det forhold er Cisco i Danmark også meget opmærksom på, fortæller salgsdirektør Lasse Garby.

»Det er derfor vi også i Danmark har valgt en niche-distributør, som EET, der udelukkende skal fokusere på SMB,« slår han fast.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere