Gyldendal ændrer strategi og vil med nyerhvervelsen Atheneum International Boghandel lægge grund til at sælge bøger direkte til kunderne via webhandel.
»Vi har planer om at lave en fuldt dækkende netboghandel, hvor Atheneum skal være det selskab, den aktivitet befinder sig i,« siger Stig Andersen, direktør i Gyldendal, til Berlingske Tidende.
Atheneum International Boghandel i København har speciale i salg af faglitteratur og importerede bøger, hvilket skal fortsætte.
Gyldendal vil således gøre både deres aktuelle udgivelser, deres bagkatalog og digitale versioner af deres bøger tilgængelige gennem internetportalen i forsøget på at udnytte så mange salgskanaler som muligt.
Forlaget har gennem de seneste år profiteret godt på forskellige uddannelsesreformer, som har øget efterspørgslen på undervisningsmaterialer. Den indtægt er dog aftagende, fordi reformer ikke varer ved.
Desuden har Gyldendal nydt godt af udenlandske bøger som Harry Potter, men også her er successen begrænset, da den sidste bog i serien udkommer i år.
Derfor satser Gyldendal på nye områder. Gyldendal havde i 2006 et overskud før skat på 89,5 millioner kroner. I år forventes overskuddet at være på omkring 65-70 millioner kroner.