Ifølge en artikel i Wall Street Journal vil Microsoft måske genoverveje forholdet til Apple pga. lave salgstal for Office v. X.
Det er Kevin Browne fra Microsofts Macintosh Business Unit, der mener, at de lave salgstal skyldes, at Apple ikke markedsfører Mac OS X godt nok, og indtil videre vil man kun love én yderligere version af Office til Mac - den kommer til næste år.
"If things don't dramatically turn around, we'll be evaluating this business with Apple," sagde Browne på baggrund af, at Microsoft har solgt 300.000 eksemplarer af Office v. X, i stedet for de ventede 750.000 eksemplarer.
Apples Senior Vice President of Worldwide Product Marketing, Phil Schiller, svarer igen ved at sige, at de lave salgstal måske skyldes Office pakkens høje pris, da mange andre Mac OS X udviklere sælger ganske godt til de indtil videre 2,5 mio. Mac OS X brugere - 10% af det samlede antal Mac brugere.
Det kunne måske også tænkes, at mange Office 2001 brugere ikke har valgt at opgradere til Office v. X, da den nye version stort set ingen nye funktioner har, og Office 2001 kører da også glimrende i Classic.
Også Corel er lidt gnavne over antallet af Mac OS X brugere, men ifølge Apple går overgangen til Mac OS X efter planen, og mon ikke, at Mac OS X Jaguar får endnu flere over på det nye styresystem, da opgraderingen indeholder mange funktioner, som har været savnet i Mac OS X.
Adobe er blandt dem, der er tilfredse, for Macsalget er for tiden stigende hos dem, hvilket de selv mener skyldes Mac OS X versioner af deres programmer - især Photoshop 7.
Det er i øvrigt værd at bemærke, at Apple og Microsofts femårige aftale udløber om ganske kort tid, og Apple er da også på det seneste blevet mere aggressiv i markedsføringen over for Windows brugere, samtidig med, at f.eks. Internet Explorer er på vej ud på et sidespor hos Apple (programmet opdateres ikke længere gennem Softwareopdatering, og bl.a. Chimera er blevet brugt ved præsentationer).
Så måske er det ikke kun det lave salgstal, der får Microsoft til at reagere - det kunne også skyldes, at Apple er på vej til igen at blive en konkurrent i stedet for en samarbejdspartner.