Lidt over kl. otte i morges gik nettet i sort for samtlige Fullrate-kunder. Først timer senere havde alle fået forbindelsen genetableret.
Årsagen var en strømafbrydelse hos netværksudbyderen Global Connect. Dette selskab driver et housing-site, der rummer flere firmaers telehardware til styring af deres respektive netværk
Det var Global Connects housing-sites i Glostrup, der i morges ramt af en strømafbrydelse. Og mens al udstyr i 12 af de i alt 13 haller i housing-sitet automatisk slog over på nødstrøm fra dieselgeneratorerne, var nødstrømmen i den 3. hal af en eller anden grund ikke klar, da der var brug for den.
Fullrate var så uheldig, at have sit udstyr i hal 3, fortæller Global Connects direktør og stifter Niels Zibrandtsen.
”En mekanisk switch, som skulle slå over på nødstrømmen, da bystrømmen forsvandt, fungerede af en eller anden grund ikke i hal 3. Systemet burde derpå have routet videre til et andet site, men det skete heller ikke. Vi er ved at kortlægge, hvor og hvorfor fejlen opstod. Men det er selvfølgelig vores ansvar, at det virker,” siger Niels Zibrandtsen til ComON.
Det var stort set kun Fullrate, der blev berørt af strømafbrydelsen i hal 3. Enkelte erhvervskunder havde også udstyr i hallen, men de har ifølge Zibrandtsen næppe mærket noget på grund af deres egne nødprocedurer.
Hos Fullrate fortæller direktør Peter Mægbæk, at det tog cirka halvanden time, før alle 100.000 kunder kom på nettet igen.
Han er dog langt fra tilfreds med, at netnedbruddet overhovedet fandt sted.
”Vi er meget omhyggelige med at stille krav til vores samarbejdspartnere, så den slags ikke sker. Derfor er det ærgerligt, når det sker alligevel. Nu skal vi have evalueret, hvad det var, der gik galt, så der kan tages skridt til at forhindre, at det sker igen, siger han.
Peter Mægbæk siger til ComON, at han dybt beklager nedbruddet overfor Fullrates kunder.
Opdateret: I den første version af denne artikel beskrev vi, at Fullrates udstyr stod i hal nummer 13. Det er rettet til numer 3.