Speedames er i disse dage vidne til, at virksomheder i stort tal ligger billet ind på domæner med EU-endelsen til lanceringen af den første ansøgningsfase den 7. december i år. Det er tydeligt at danske beslutningstagere har taget ved lære af den massive interesse for .biz- og .info-domænerne tilbage i 2001, og derfor lægger sig i kø allerede nu, vurderer Mogens Nielsen fra Speednames.
»Virksomhederne har virkelig forstået, at jo hurtigere de ansøger om et domæne med en ny endelse, jo større er sandsynligheden for, at de også får det,« siger adm. direktør Mogens Nielsen fra danske Speednames.
Den europæiske organisation EURid, der administrerer registreringen af .EU-topdomæner, har netop offentliggjort tidsplanen for den såkaldte Sunrise-fase, hvor virksomhederne fra den 7. december i år til den 6. februar næste år kan registrere de domæner, som de kan dokumentere at have varemærkerettighed til. Men det foregår fortsat efter først-til-mølle-princippet og derfor gælder det om at være hurtigt ude.
»Det er væsentligt at skynde sig langsomt, for er der den mindste fejl i ansøgningen, afviser EURid den. Det kan de gøre, fordi efterspørgslen er enorm - og det er lige meget, hvem ansøgeren er,« siger Mogens Nielsen. Han opfordrer danske virksomheder til at alliere sig med en registrar, der forstår ansøgningsbetingelserne og indhenter den nødvendige dokumentation fra ansøgeren.
»Registrering af domæner er som at udfylde et juridisk dokument. Er det ikke i orden kan virksomheden miste et oplagt domæne og i værste fald gå glip af omsætning som en følge deraf,« fortæller Mogens Nielsen. Godt nok kan danske virksomheder anke afgørelsen, hvis de føler sig uretfærdigt behandlet, men det er langt fra sikkert, at de får noget ud af anstrengelserne, vurderer han.
I EU er der 11 millioner virksomheder, 500 millioner indbyggere og 250.000 registrerede EU-varemærker. Det øger presset for at komme først.