Palm forsøgte sidste år at genvinde sin plads på telemarkedet med sin Palm Pre, der skulle tage markedsandele fra iPhone, Blackberry og Android-telefoner. Men forsøget kan bedst betegnes som en maveplasker.
Forbrugerne tog ikke i mod telefonen med åbne arme, og da Pre-telefonen blev omtalt som teleproducentens sidste chance, ser det nu sort ud for Palm.
Aktiekursen er styrtdykket til et niveau, der får analytikere til at gætte på, at Palm inden længe rammer bunden. Analytikeren Ilya Grozovsky fra Morgan Joseph & Co kalder endda Palms nuværende situation for "en accelererende dødsspiral".
Men Palm nægter at overgive sig endnu.
De to eksisterende telefoner Palm Pre og Palm Pixi får snart følgeskab af Pre Plus og Pixi Plus. De adskiller sig ikke meget fra de tidligere udgaver. Skærmene er henholdsvis 3,1 og 2,63 tommer. Begge har indbygget WiFi, GPS og Bluetooth 2.1+. Den største forskel er, at Palm nu bevæger sig væk fra sine tidligere samarbejdspartnere. Pre er tidligere kun blevet solgt via teleselskaberne Verizon og Sprint i USA. Nu prøver Palm lykken ved at sende de nye telefoner ud via AT&T, der også har stået for at sælge iPhones.
Om det partnerskab bliver begyndelsen på et godt venskab eller begyndelsen på enden for Palm, finder vi ud af om kort tid.