Ifølge It- og Telestyrelsens seneste tal er der lidt over 214.000 aftaler om medarbejderbredbånd via ADSL i Danmark. Men konkurrence er der til gengæld ikke meget af.
TDC leverer over 150.000 forbindelser. Cybercity sidder på lidt over 50.000. Resten fordeler sig på en række mindre udbydere.
Men det skal der laves om på, mener to udbydere. Telia kører i øjeblikket landsdækkende kampagner for at shanghaje medarbejder-aftaler, og Fullrate har netop oprettet en venteliste for medarbejderbredbånd, der går i luften om cirka to måneder.
»Vi vil gerne gøre det nemt for små og mellemstore firmaer at tilbyde bredbånd til sine ansatte. Hvis man er et stort firma, så er der masser af TDC-ansatte i store biler, der hjertens gerne vil køre ud og forhandle aftaler. Men hvis man kun er mellem otte og 20, så er der ikke nogen, der orker. Vi vil gå ind i markedet nedefra,« siger Stig Myken, der er administrerende direktør i Fullrate.
En af grundene til, at TDC har en meget stor andel af kunderne, er, at mange virksomheder kun ønsker én leverandør af administrationshensyn, og at leverandøren helst skal kunne servicere samtlige ansatte uanset, hvor i landet de bor.
En af de spillere, der har forholdsvist udbygget net, er Telia, der først i år er begyndt at markedsføre medarbejderbredbånd. Og firmaets kommunikationsdirektør erkender, at det er et benhårdt marked, som man nu bevæger sig ind på.
»Man kan ikke kun klare sig på pris. Det gælder selvfølgelig om at have et godt produkt, en god hastighed og et landsdækkende net. Men noget af det, der kan differentiere os, er, at vi kan tilbyde et fornuftigt indhold i form af tv og video-on-demand. Det tror vi på, at mange forbrugerne vil have med,« siger kommunikationsdirektør Anders Monrad Rendtorff til ComON.
Ifølge direktøren er den umiddelbart største udfordring, at sprede budskabet om, at Telia nu vil tilbyde medarbejderbredbånd.
Noget af det, der kan fremskynde kendskabet til både Fullrate og Telias produkter er priserne. Begge forsøger sig med lave priser, hvilket ifølge Fullrate er en mangelvare på erhvervsområdet.
»På markedet for medarbejderbredbånd har priserne typisk været højere, og omgivet af hemmelighedskræmmeri. Det vil vi nu lave om på, så alle kan se, at vi også her leverer det bedste og billigste produkt. Det bliver dog først rigtig gennemskueligt, når de øvrige leverandører følger vores eksempel,« siger Stig Myken, der er administrerende direktør.
Antal medarbejder-bredbånd-abonnementer pr. leverandør:
TDC 154.690
Cybercity 53.424
Tele2 2.944
Ventelo webpartner 1.701
UpData 1.230
Struernet 342
DONGenergy 123
Cirque Erhverv 69
Elro Erhverv 53
Mira Internet 44
Vestnet 7
Bo Data 4
I alt 214.631
(It- og Telestyrelsens seneste tal for ADSL-abonnementer solgt til erhverv og brugt af private, ultimo 2006)