Det er en skrøne, at opmærksomheden hurtigt forsvinder, når man læser på nettet. En undersøgelse vurderer, at tekster oftere læses færdigt online end på tryk.
Et studie kaldet "EyeTrack07" foretaget af amerikanske Poynter Institute undersøgte læsningen blandt 600 deltagere, hvoraf 70 procent sagde, at de læste nyheder på print eller online fire gange om ugen.
Deres øjenbevægelser blev målt i perioder på femten minutter, mens de læste fire aviser og to online-udgaver.
I netudgaverne af St. Petersburg Times og Star Tribune of Minneapolis læste 77 procent artiklerne til ende.
Til gengæld læste kun 62 procent færdigt i trykte boardsheet-formater (som i Danmark bruges af aviser som Politiken og Jyllands-Posten) af de samme aviser, mens kun 57 procent læste artikler færdige i Rocky Mountain News og Philadelphia Daily News, der er trykt i tabloid-formatet (der i Danmark bruges af Berlingske Tidende, B.T., Ekstra-Bladet og diverse gratisaviser).
På tryk lader det til at være afgørende, om en artikel fortsættes på en anden side. Ved broadsheet læste kun 59 procent videre, mens 68 procent fortsatte i tabloid-udgaverne.
Yderligere informationer og en video om undersøgelsen kan findes på: www.poynter.org