Microsoft har netop lanceret en betaversion af selskabets online musiktjeneste, MSN Music, der forventes at tage konkurrencen op med Apples succes, iTunes.
Den færdige version af MSN Music vil være tilgængelig for danske forbrugere i oktober, hvor også Apple åbner sine europæiske version af iTunes.
Prisen for køb af musik via MSN bliver 99 cent pr. sang og 9,99 dollars pr. album i USA, hvilket svarer til konkurrenternes priser. Når tjenesten er fuldt tilgængelig i oktober, kan kunderne vælge mellem 1 million musiknumre.
Åbningen af MSN Music intensiverer krigen om lydformater. Apple sælger kun musik i sit eget AAC-format, selv om iPod også afspiller MP3-filer. Microsoft vil anvende det kopibeskyttede WMA-format.
Det bliver muligt at købe musik fra både MSN Music og andre musiktjenester via interfacet i den nye version af Windows Media Player, som mange allerede benytter til film og musikafspilning.
Analyseselskabet Forrester forudser en kraftig vækst i køb af musik via internettet, når de nye tjenester bliver tilgængelige for europæerne.
Ifølge Forrester vil unge i alderen 16 - 24 år i første omgang være de mest aktive brugere af tjenesterne.