(Opdateret) Organisationen Better Place, der planlægger at fylde danske motorveje med elektriske Renault’er, offentliggjorde i dag den prismodel, der skal få det ambitiøse projekt i omdrejninger.
Til bilister der kører mere end 40.000 km om året, tilbyder Better Place et abonnement på 3.000 kroner om måneden. For de penge får man en privat ladestander, ubegrænset adgang til Better Place' netværk af offentlige ladestandere og batteriskiftestationer, samt 24 timers kundeservice og support. Kører man under 20.000 km om året, koster det månedlige abonnement mellem 1500 og 1900 kr. om måneden. Ud over abonnementet skal man af med et oprettelsesgebyr på 10.000 kroner, der blandt andet dækker installationen af en privat ladestander ved hjemmet - og al den strøm, man skal bruge.
Selve bilen, som Better Place-modellen opererer med, skal man købe, lige som man køber en almindelig bil. Hvorvidt man rent praktisk kan anskaffe sig en bil uden batteri og selv installere sin egen strømforsyning, melder historien foreløbigt ikke noget om.
Elbiler er indtil 2015 fritaget for de høje danske afgifter på biler, men hverken fraværet af afgiften eller batteriet - en af de kostbareste dele ved en elbil – kan i Better Place-modellen få prisen ned under prisen på en traditionel bil. En Renault Fluence ZE, der bliver den første model i samarbejdet mellem Renault og Better Place, kommer til at koste 205.000 kroner uden batteri.
Til gengæld for de 3000 kroner kroner i månedlig leje kan man køre, så meget man vil. Rækkevidden for en batteriopladning i Renault’en er dog kun på 160 km, og foreløbig er der kun en håndfuld batteriskiftestationer planlagt.
De første Renault’er med strøm som drivkraft bliver sat til salg i oktober i år.
Flere detaljer om prismodellen kan ses på Better Place-hjemmesiden.