For fire måneder siden blev virksomheden IT Support Danmark anmeldt til politiet for bedrageri. Anmeldelsen kom fra Håndværksrådet på vegne af 25 mindre danske virksomheder som en prøvesag mod de såkaldte annoncehajer, der sælger reklameplads i ikke-eksisterende telefonbøger og opslagsværk på Internet. Men det ser ud til at blive yderst vanskeligt at sætte en stopper for annoncehajernes fremmarch, fortæller Erhvervsbladet.
Om ti dage skal den juridiske afdeling hos Københavns Politi komme med sin vurdering af sagen mod IT Support Danmark. Den afgør, hvad der videre skal ske med sagen: om der kan rejses tiltale, sagen skal bortfalde eller der skal efterforskes yderligere. På forhånd tvivler politiet på sagen.
»Med mit kendskab til den slags sager tvivler jeg på, at den kan holde i retten. Virksomheder har pligt til at holde styr på bogholderiet. Når man betaler en regning, accepterer man i princippet bestillingen«, siger vicekriminalinspektør Peter Forstrøm fra bedrageriafdelingen hos Københavns Politi til Erhvervsbladet. Han understreger dog, at politiet selvfølgelig vil rejse sagen mod IT Support Danmark eller fortsætte efterforskningen, hvis juridisk afdeling beder om det.
Håndværksrådet mener ikke, det nødvendigvis er en accept af en bestilling, når en regning bliver betalt, da nogle virksomheder har følt sig truet til at betale regningerne. For Håndværksrådet handler sagen mod IT Support Danmark ikke kun om at få stoppet en af de grovere annoncehajer, men også om at få politiet til at beskæftige sig med disse typer bedragerisager.
»Hvis der ikke bliver rejst tiltale, er det med den nuværende lovgivning svært at fange annoncehajer. Så bliver man nødt til at se på, om den gældende lovgivning er hensigtsmæssig, eller politiet prioriterer sagerne højt nok«, siger Håndværksrådets jurist Frants Nielsen, der har behandlet sagen mod IT Support Danmark, til Erhvervsbladet.
Annoncehajerne vurderes at omsætte for cirka en halv milliard kr.