En opsagt kontrakt med Onfone og et mislykket forsøg på at skabe en VoIP-app til iPhone var de to sidste søm i kisten på den danske VoIP-udbyder GoIP.
Selskabet GoIP International Aps blev forleden erklæret officielt konkurs, men i virkeligheden har firmaet været lagt i graven siden efteråret 2009 - altså i omtrent halvandet år.
"Nogen gange går det altså bare galt, selv om man har gjort alt, hvad man overhovedet kunne," siger Ivan Sølvason, stifter, tidligere direktør og bestyrelsesmedlem i det nu konkursramte selskab.
VoIP-branchen er hård
Selskabet tabte i alt 18 til 19 millioner kroner over selskabet fem-årige levetid, vurderer Ivan Sølvason. Langt størstedelen var risikovillig kapital fra VIA Venture Partners, men også selskabets nøglemedarbejdere og stiftere havde skudt penge ind i selskabet, der havde til huse ved siden af Operaen på Holmen i København. Selv mistede Ivan Sølvason over 650.000 kroner.
GoIP havde en række løsninger for VoIP-telefoni. Kerneproduktet var en VoIP-klient á la Skype. Det var eksempelvis en usb-stick med et VoIP-software, som man kunne tage med sig på rejser til udlandet, sætte i en hvilken som helst computer med internet og så bruge til at ringe billigt hjem med. Problemet var at få folk til at bruge VoIP. Selskabet havde et væld af distributionsaftaler, men ingen af dem fik millioner til at strømme ind.
På den måde ligner det nu konkursramte flere andre spillere i VoIP-branchen.
"Min generelle fornemmelse er, at 90 procent er fiaskoer, 10 procent er successer. Alle jeg snakker med i VoIP-branchen, de kan ikke konkurrere med Skype," siger Ivan Sølvason.
Mange salgskanaler slog fejl
GoIP havde ellers en hel vifte af partnere, de forsøgte at sælge deres VoIP-klient igennem.
"Der var virkelig mange kæppe i bålet, som hver især kunne have reddet firmaet, men det skete bare ikke," siger Ivan Sølvason.
To af de største kæppe, der endeligt gik ud i 2009 og dermed slukkede for hele GoIP-forretningen i efteråret 2009, var Onfone og Apple. Det vurderer Ivan Sølvason i dag. Der var dog også andre store partnere. Selskabet forsøgte at sælge mobilt VoIP til amerikanerne gennem Switch Mobile. Det samme produkt forsøgte de at sælge briterne gennem XLN Telecom (B2B). I Brasilien forsøgte de at ramme forbrugerne gennem RTX Telecom. I Indien var Peak Telecom partner.
Fælles for alle aftalerne var, at sælgerne hos partnernes aldrig formåede at sælge VoIP. I hvert fald ikke i et omfang, så det kunne holde firmaet kørende. Ivan Sølvason husker, at en af GoIP's sejre var, da de fik en aftale med Euphony, som dengang solgte udlandstelefoni fra en vifte af udbydere til 800.000 kunder i en række lande i Europa.
Det fungerede ved, at telekunder solgte telefoni til sine venner, og aftalen blev lanceret med champagne ved et releaseparty med 5000 gæster, siger Ivan Sølvason. Det var dog ikke nok med bobler. Euphonys agenter formåede aldrig at få de 800.000 kunder til at vælge GoIP's løsning.
"Agenterne kunne ikke finde ud af det. De kunne ikke komme igennem til slutkunderne," beretter Ivan Sølvason.
GoIP mistede storkunden Onfone
GoIPs største salgskanaler i Danmark var selskaberne Fascom og OnFone. Navnlig den sidste var en storkunde.
Ivan Sølvason anslår, at GoIP fik over halvdelen af selskabets omsætning fra Onfone. Men i efteråret 2008 besluttede Onfone sig for at droppe VoIP-telefoni og opsagde kontrakten. I januar 2009 var samarbejdet med Onfone forbi, og i foråret smed Ivan Sølvason, der dengang var direktør, håndklædet i ringen. Han overlod roret til Stig Skaugvoll for at reducere omkostningerne og derved forøge chancen for at komme i mål.
GoIP havde derefter ét stort håb tilbage: VoIP gennem iPhones. Den 4. september 2008 skrev GoIP i en pressemeddelelse, at de havde lavet en løsning til iPhones, så man billigt kunne ringe til udlandet gennem sin internetforbundne smartphone fra Apple. Der var dog et stort problem.
Apple havde ikke godkendt applikationen.
"Vi havde fat med topchefer i Apple. Der var en, vi kommunikerede med, der arbejdede direkte under Steve Jobs og derudover nogle managere, men vi fik først et svar tre en halv måned, efter vi afleverede produktet til endelig vurdering," siger Ivan Sølvason.
Det var for sent for firmaet, som ikke nåede at opdatere VoIP-klienten og få den igennem endnu en godkendelsesrunde, inden de besluttede sig for at trække stikket.
iPhonen var tænkt som gylden distributionskanal
iPhonen var firmaets sidste håb for at finde en distributionsplatform, som fungerede. Alt andet var slået fejl, men tanken var, at iPhonen, som på dét tidspunkt kunne hjælpe firmaet til at nå ud til et stort publikum. Derved kunne GoIP selv markedsføre produktet og var uafhængige af deres kunder, som åbenbart ikke kunne finde ud af markedsføringen.
"Det var ikke nemt. Det var ligesom, at det ikke stod skrevet i sol, måne og stjerner, at det skulle lykkes," siger Ivan Sølvason.
I efteråret 2009 blev aktiverne solgt fra til den colombianske partner Telfreelatino.com. Også direktøren, som overtog efter Ivan Sølvason, Stig Skaugvoll, rejste med aktiverne til Sydamerika.
Selv er Ivan Sølvason i dag i gang med et nyt projekt - opstartsvirksomheden Sparcode.com – der sælger software, spil og e-bøger over nettet. I dag bærer hans emailsignatur en henvisning til, hvordan man kan ringe til ham via VoIP. Over Skype.