Nordens største it-forhandler, Atea, præsterede i tredje kvartal et overskud på godt 110 millioner kroner ud af en samlet kvartalsomsætning på 3,3 milliarder kroner. Dermed er koncernens omsætning øget med 27 procent i forhold til samme kvartal i fjor.
Korrigerer man for de opkøb, som Atea har foretaget det seneste år, er den organiske vækst ifølge koncernchef Claus Hougesen på godt 18 procent.
"Vi har en organisk vækst, som kan sammenlignes med et eksprestog, og vi er meget tilfredse med kvartalsresultatet, som viser den stærkeste toplinje i min tid som koncernchef," lød det fra Claus Hougesen, da han her til morgen præsenterede regnskabstallene.
Video og multimedieskatten
Videokonferenceløsninger er noget af det, som spytter i kassen. I årets tredje kvartal har videoløsninger stået højt på mange virksomheders ønskeseddel, hvilket Atea har kunnet mærke. Ateas indtjening er desuden præget af, at firmaet i januar 2010 købte Calamus A/S, der er specialiseret i video og professionelle møderum. Firmaet står allerede for syv procent af Ateas samlede omsætning.
Når årets endelige regnskab skal opgøres, så vil den ændrede multimedieskat også skæppe godt i kassen.
”Med købet af Belle Balance står vi utroligt stærkt på salget af medarbejderløsninger til Ateas koncept ’Det Frie Valg’, hvor virksomhederne kan udnytte reglerne for multimedieskatten og indkøbe telefoner, bærbare pc’er og bredbånd til deres medarbejdere, og vi vil se en markant
vækst på dette område i fjerde kvartal,” siger administrerende direktør Peter Trans.
Han forventer en vækst, når også små virksomheder og det offentlige begynder at bruge medarbejderordninger. ComON har tidligere skrevet, at Atea allerede har en massiv indtjening på multimediegoder.
Mindst vækst i DK
Den nordiske it-gigant har spredt sig over mange forskellige områder, men det er især hardwaresalget, der med en fremgang på 37 procent trækker væksttoget for Atea, og det illustrerer ifølge koncernchef Claus Hougesen, at Atea fortsætter med at vinde markedsandele.
»Vi øger vores markedsandel, og det beviser, at vi har en uovervindelig e-shop-model, som også vil generere fremtidig vækst,« lød det fra Atea-bossen, som forventer fortsat vækst i 2011, hvor omsætningen ifølge planerne skal nå op over 18 milliarder kroner.
Det er især det svenske og norske marked, der trækker væksten med en fremgang på henholdsvis 37 og 31 procent. Det danske marked er dog med en vækst på knap 20 procent fortsat det største enkeltmarked for Atea med en omsætning på den gode side af en milliard kroner. I både Sverige og Norge er forretningen godt 100 millioner kroner mindre end i Danmark.