Der har været en del forvirring omkring lanceringen af den nye applikationsbutik til Android-brugere. Allerede i nat kunne Amazon åbne sin nye Appstore for Android, men den forsvandt igen efter kort. Nu er den tilgængelig igen under www.amazon.com/appstore og dermed skulle det altså være sikkert at Appstoren nu officielt er åben.
Indtil videre er det dog kun Android-brugere i USA, der kan handle i Amazon Appstore. Fra starten er der omkring 3.800 applikationer i butikken, både gratis og betalingspligtige.
Det er kun en dråbe i havet i forhold til Apple App Store og Googles Android Market. Der er mere end 350.000 applikationer i Apples webbutik og 250.000 i Android Market.
Men Amazon har forskellige tricks i ærmet, der skal lokke kunderne til. Hver dag er der mulighed for at hente et betalingspligtigt program gratis.
På lanceringsdagen er det spillet Angry Birds Rio, der kan downloades kvit og frit – en applikation, som i øjeblikket hverken findes i Android Market eller i Apple App Store til iOS.
Denne ”free app of the day” skal altså sørge for at brugerne vender tilbage hver dag for at tjekke de nye gratis applikationer – og dermed skabe mere trafik i Amazons butik.
En anden interessant nyhed er muligheden for at starte en preview af den enkelte applikation direkte i browseren med ”Test Drive” knappen, der starter en form for Android-emulator. Her kan man så afprøve programmet inden man køber det.
Desuden anbefaler Amazon applikationer baseret på det man tidligere har købt – ikke kun i Appstore, men også på resten af Amazon.com.
Der er oprettet en officiel Twitter-feed og en udviklerblog om den nye Appstore, som satser på kvalitet frem for kvantitet. Amazon vil kontrollere alle applikationer inden de kommer med og forlanger 30 procent af omsætningen – ligesom Apple.
Det er Amazon som bestemmer prisen for den enkelte applikation. Den enkelte udvikler kan kun anbefale en pris og 30 procent af omsætningen går så til Amazon.
Men hvis Amazon vælger at tage applikationen med som ”free app of the day” vil udvikleren alligevel modtage et beløb for hver download.
Amazon kan blive tvunget til at ændre navnet for butikken. Apple mener at man har retten til betegnelsen ”App Store” og firmaet har allerede reageret ved at sagsøge Amazon.