Digitale løsninger laves i blinde

Halvdelen af statens institutioner undersøger ikke hvad brugerne efterspørger inden de laver en digital løsning og kun omkring 20 procent ved bagefter om løsningen har ført til serviceforbedringer.

Når statsinstitutioner i disse år laver digitale løsninger rettet mod borgere og virksomheder sker det ofte i blinde og uden efterfølgende evaluering af resultatet. Det fremgår af en rapport om digitale løsninger i staten, som den statslige vagthund, Rigsrevisionen, netop har udarbejdet.

Rigsrevisionen har spurgt en række institutioner om i hvor stort omfang de har indført digitale løsninger i forvaltningen. 95 procent af institutionerne har vurderet muligheden for at indføre digitale løsninger, men selve udarbejdelsen foregår i halvdelen af tilfældene uden skelen til hvad kunderne, i form af borgere og virksomheder, efterspørger.

Således svarer 50 procent at de ikke har undersøgt efterspørgslen efter den digitale løsning man beslutter sig for at lave.

Rigsrevisionens undersøgelse har fokuseret på seks ministerområder og i alt 230 digitale løsninger. Undersøgelsen viser at der er stor forskel på grundigheden for ud for et digitaliseringsprojekt på de seks områder. Ingen institutioner på Justitsministeriets område har således undersøgt efterspørgslen efter de digitale løsninger, mens alle institutioner under Erhvervs- og Økonomiministeriet har gjort deres forarbejde.

Ved den efterfølgende evaluering af et gennemført digitaliseringsprojekt ser det endnu mere sløjt ud med de statslige institutioners evne til at få tingene gjort.

Ved kun 21 procent af de indførte digitale løsninger har man efterfølgende undersøgt omfanget af serviceforbedringer for brugerne - borgere og virksomheder. Og i kun 19 procent af tilfældene har man undersøgt om løsningerne giver effektiviseringer internt i de statslige institutioner.

Og det er, udtrykt i formelt embedsmandssprog, ganske enkelt ikke godt nok:

»Efter Rigsrevisionens opfattelse bør institutionerne for en langt større del af de digitale løsningers vedkommende kunne redegøre for, om de respektive digitale løsninger bidrager til effektivisering og i givet fald på hvilken måde,« skriver revisionen i sin rapport.

I de tilfælde hvor man rent faktisk har undersøgt omfanget af serviceforbedringer er tidsbesparelse den hyppigst forekommende forbedring, både for eksterne og interne brugere. Kun i ganske få tilfælde har de digitale løsninger resulteret i konkrete besparelser.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S