Børnenes mobiler er kodefrie kreditkort

Forbrugerstyrelsen advarer om, at børnenes mobiltelefoner fungerer som kreditkort, der frit kan hæves fra. Forbrugerombudsmanden vil have telebranchen til at tage ansvar.

»En mobiltelefon svarer i dag til, at du giver dine børn et kreditkort uden en øvre beløbsgrænse - eller din pung fuld af penge. Det er et stor ansvar at lægge på en mindreårigs skuldre«.

Sådan lyder advarslen fra Forbrugerstyrelsens direktør, Louise Holck, i gratisavisen 24timer.

Udtalelsen kommer efter en afgørelse i Forbrugerklagenævnet, hvor en familie tabte en sag om en regning på 678 kroner for ringetoner og mobilspil, som deres 10-årige søn havde købt og hentet via sin mobil. Det er første gang, at forbrugeren ikke får medhold i sådan en sag.

Ifølge Forbrugerklagenævnet gav moren sin søn ret til at bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel, da hun havde købt den i eget navn. Forretningen var nemlig ikke blevet oplyst om, at mobilen i virkeligheden var til sønnen.

»Som forældre skal man være opmærksom på, at man køber noget til sit barn, som rækker ud over en gammeldags telefon. Hvis vi havde et kreditkort i baghovedet, ville vi umiddelbart træffe nogle forholdsregler, men mange forældre vil ikke tænke de tanker, når det "bare" handler om en telefon,« uddyber Louise Holck over for 24timer.

Advarselslamperne blinker ligeledes hos Forbrugerombudsmanden, der mener, at telebranchen kan være med til at forhindre lignende sager.

»Vi opfordrer telebranchen til at være lidt mere kreative på det her område. Bankerne udsteder eksempelvis betalingskort særligt til mindreårige, hvor der ikke kan overtrækkes,« siger Søren Iversen, chefkonsulent i Forbrugerombudsmanden, til 24timer.

Han nævner et særligt abonnement eller SIM-kort som mulige løsninger.

Ib Tolstrup, der er direktør i teleselskabernes brancheorganisation (Telekommunikationsindustrien), gør opmærksom på, at butikkerne allerede tilbyder spærringer

»Vi oplyser om mulighederne i pjecer til både børn og forældre. Det eneste, forældrene skal gøre, er at krydse af i mobilkontrakten, men der er desværre lang vej endnu til at få forældrene til at udnytte tilbuddene,« siger han til 24timer.

Ib Tolstrup håber, at Forbrugerklagenævnets afgørelse i denne sag, kan få forældrene til at kontakte teleselskaberne for at få sat spærringer på børnenes mobilabonnementer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere