Markedet for telefoni vil hastigt skifte til hurtigere fiberforbindelser. Sådan lyder forudsigelsen fra teleselskabet Cybercity, der vil satse stort på dette marked. Det skriver Erhvervsbladet.
»Inden for tre til fire år benytter 25 procent af alle internet-brugerne i Danmark en fiberforbindelse, når de skal på internet. Det er et et marked, vi ikke kan ignorere, og vi skal være den foretrukne leverandør af internet- og teleydelser via fiber til danskerne,« siger Cybercitys administrerende direktør, Henrik Clausen, til Erhvervsbladet.
Cybercity har i dag en markedsandel på cirka 10 procent af ADSL-markedet, og hovedparten af salget sker til erhverv. ADSL leveres via det traditionelle kobbernet, der ejes af TDC, men Cybercity ser imidlertid nye muligheder i de danske elselskabers ambitioner om at udvide forretningerne med internet og telefoni. Flere elselskaber er i gang med at lægge fiberkabler ud til private og virksomheder parallelt med de traditionelle el-ledninger.
Det er for dyrt for Cybercity selv at grave fiberkabler ned, derfor har selskabet i stedet planer om at levere ydelser via elselskabernes netværk. Cybercity er allerede i gang med et pilotprojekt med elselskabet NESA om internet- og teleydelser via fiberforbindelser. Henrik Clausen forventer, at Cybercity med sådanne samarbejder kan etablere et reelt alternativ til TDC''s infrastruktur.
Cybercity forventer i løbet af året at kunne supplere sine internet- og dataprodukter med IP-telefoni. Udover satsningen på fibernet vil selskabet lancere ADSL-forbindelser med høje hastigheder i form af de mere avancerede ADSL2 og ADSL+.
Selskabet har endnu ikke offentliggjort regnskabet for 2003, men følge Henrik Clausen er det blevet noget bedre end forventningerne. Han fortæller til Erhvervsbladet, at omsætningen er vokset med cirka 20 procent fra sidste års omsætning på 266,7 millioner kroner, og han forventer en stigning i omsætningen på 30 procent i 2004. Cybercitys ambition er at nå en omsætning i nærheden af en milliard kroner i 2007.