Århus Købmandsskole flytter nu en del af sin undervisning til den virtuelle verden Second Life. Det er studerende på multimediedesigner- og datamatiker-uddannelserne, som fremover får undervisningstimer der foregår inde i Second Life. Det skal give de studerende mulighed for at studere en dynamisk verden live, og for at perspektivere faget 3D-modellering til en hel aktuel verden, fortæller Christel Bach, der er uddannet arkitekt og underviser på multimediedesign-uddannelsen på Århus Købmandsskole.
»Second Life er nok noget af det mest hypede netop nu, og selvom det måske på sigt skulle vise sig at være en døgnflue, så synes jeg det er ekstremt vigtigt, at de studerende får indblik i fænomenet. De skal vide, hvad det er for en størrelse,« siger Christel Bach.
Hun har købt en grund på Second Lifes store campus, et område, der er afsat til uddannelses-institutioner.
»Det er et fantastisk e-læringsværktøj, for man er til stede på en helt anden måde og kommunikerer anderledes med hinanden, når det sker i 3D. Multimediedesignerne og datamatikerne bliver i forvejen klædt på til at designe interaktion og tilrettelægge kommunikation, og med Second Life kan de få inspiration og anvende deres kompetencer på en ny måde - og så kan de live følge med i, hvordan en virtuel verden bliver skabt fra scratch,« siger underviseren.
Århus Købmandsskoles hus har både moderne arkitektur og havudsigt - i Second Life altså.
»Måske plasker det hele sammen som en sæbeboble, men det er ingen grund nok til at lade være med at interessere sig for noget nyt. Man troede heller ikke på internettet i begyndelsen af 90'erne,« siger Christel Bach.