Forhandlere: Nyt it-klagenævn er unødvendigt

Forbrugerstyrelsen har på vegne af forbrugerministeriet længe forhandlet med en række brancheorganisationer om oprettelsen af et privat it-klagenævn, skriver Politiken. Online it-forhandlerne er ikke blevet indkaldt til forhandling, og ser intet behov for det nye klagenævn.

Forbrugerstyrelsen barsler med et privat klagenævn for it-sager, der for øjeblikket har en behandlingstid på mere end ét år. Foreningen for Online It Forhandlere (FOIF) mener ikke at behandlingstiden nedbringes med et nyt klageorgan.

Peter Sunesen, der er repræsentant i forbrugerklagenævnet for FOIF kender ikke til det nye private klagenævn.
»Vi er ikke blevet indbudt til forhandlinger om et privat klagenævn. Vi synes klagerne skal håndteres i det eksisterende system, men det skal effektiviseres. Det er klart at en behandlingstid på flere år er helt uacceptabelt. Både for kunder og forhandlere. Hvis en forhandler får et grafikkort tilbage efter tre år er det jo usælgeligt, og i de tre år må kunden klare sig helt uden. Vi så gerne en behandlingstid på maks fem måneder, og da helst tre eller fire,« siger Peter Sunesen.

Regningen for det nye klagenævn skal også placeres. Men hvem skal betale? Det er spørgsmålet der først og fremmest deler de involverede parter.
»Det bliver ikke os, det kan jeg godt fortælle dig. Vores medlemmer kan ikke være med til indirekte, at skulle betale for klager over it der bliver købt i for eksempel Bilka der er store på det område efterhånden. Og hvor går grænsen for hvad et nyt klagenævn skulle behandle? Der er jo it i alt muligt efterhånden. En hardwareforhandler skal jo ikke betale for klager over for eksempel tøj. Det kan ikke være rimeligt,« siger Peter Sunesen.

Det private klagenævn skulle være aktivt fra 1. Januar 2006, men endnu er ingen aftale indgået, og kontorchef i Forbrugerstyrelsen, Charlotte Lemche Jensen sagde lørdag til Politiken:
»Jeg tror ikke nævnet er på plads ved årets udgang. Vi skal nok et stykke ind i 2006 før rammerne ligger klar, derefter kommer det an på hvor hurtigt branchen kan åbne et sekretariat os så videre.«

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Styrk fremtidens IT Service Management - bliv Service Catalogue Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Er du vores næste IT-Specialist til Center for CNE-Operationer?

    Københavnsområdet

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S