I begyndelsen af 2008 tog de fleste teleselskaber konkurrencen op med 3 og begyndte at sælge mobile internetabonnementer.
Og det har været en god beslutning for danskernes interesse for fleksibelt internet har været i tydelig fremgang.
Ved udgangen af juni i år var der 562.000 abonnementer, der anvendte mobilt bredbånd til datatrafik. Halvåret før var tallet 333.000. Det viser IT- og Telestyrelsens halvårsrapport fra første del af 2008, der blev offentliggjort i torsdag.
Men det er fortsat 3, der sidder på hovedparten af de mobile bredbåndsabonnementer.
Den halve million abonnementer fordeler sig på to poster. "Rene" dataabonnementer og "Dataabonnementer med mulighed for tale". I midten af 2008 var der 163.000 kunder med dataindstikskort eller usb-dongler og 399.000 abonnementer havde adgang til datatrafik via et mobilabonnement.
Det er første gang, at kategorien er delt op. Da begge tal var slået sammen sidste år, havde 3 96,4 procent af markedet.
I år er tallene delt op, og der er tydeligvis kommet konkurrenter på banen. Derfor er det ikke overraskende, at 3 i dag har en markedsandele på cirka 50 procent i begge kategorier.
Adm. direktør Morten Christiansen fra 3 kalder tallene meget tilfredsstillende:
»Og så skal man ikke undervurdere, at 3 nu har fået hjælp fra konkurrenterne til at markedsføre mobilt bredbånd. Det kan mærkes på vores salg, som tordner fremad i denne tid. Jeg tror, at vi netop nu oplever begyndelsen til enden for de gammeldags ADSL forbindelser,« spår Morten Christiansen.
Det kan han have ret i.
Væksten på det faste bredbåndsmarked er godt nok aftagende, men der kom 66.000 nye bredbåndsabonnementer i begyndelsen af 2008. Et halvt år før var væksten 106.000.
Hvor er TDC
I de fleste tele-statistikker indtager TDC de øverste pladser, men på netop det mobile bredbånd fik det gamle monopol hård konkurrence i første halvår. Kun otte procent af kunderne på de "rene" dataforbindelser er TDCs. I kategorien "Dataabonnementer med mulighed for tale" er 17 procent kunder hos TDC. Der giver TDC henholdsvis en tredje- og en fjerdeplads.
Men der er ikke krisestemning i TDCs mobil-afdeling.
»Når man har med et marked som telebranchen at gøre, der ændrer sig så hurtigt, så er tal fra slutningen af juni ikke så sigende,« siger adm. direktør i TDC's mobilforretning, Jesper Theill Eriksen.
Han mener heller ikke, at tallene viser, at TDC har været for langsom til at finde kunder på den nye marked.
»Vi har først for alvor sat gang i vores reklamekampagner efterfølgende. Så jeg tror, at situationen vil se anderledes ud, hvis man ser på de aktuelle tal. Vores ambition er også at blive markedsledende på det her marked, og vi er godt på vej i den retning, når jeg kigger på afsætningen i alle vores kanaler i øjeblikket,« forklarer TDC-chefen med henvisning til blandt Elgiganten, der sælger TDC-bredbåndsabonnementer med hardware.
I den offentliggjorte statistik kan man også læse, at danskerne har fået smag for hurtigt internet i hjemmet. 4 Mbit/s er nu den mest udbredte hastighed. 80 procent af bredbåndsabonnementerne i Danmark har en downstreamkapacitet på deres forbindelse på 2 Mbit/s eller derover.
Telestatistikken viser også, at IP-telefoni er i vækst. Ved udgangen af første halvår 2008 var der 415.000 IP- telefoniabonnementer på fastnettet, hvilket svarer til knap hvert sjette fastnetabonnement. Halvåret før var der 357.000 fastnet IP- telefoniabonnementer.
Hele halvårsrapporten ligger på styrelsens hjemmeside.