I takt med at danske forbrugere køber flere computere, stiger også antallet af klager. Generelt er antallet af klagesager i Forbrugerklagenævnet under Forbrugerstyrelsen faldet markant. Men ikke når det gælder computere.
I 2005 oprettede Forbrugerklagenævnet 3.101 sager på forbrugernes vegne, mod 3.727 i 2004.
Det viser tal i en netop offentliggjort statistik fra Forbrugerstyrelsen. Selvom antallet af klager er faldet markant, ligger computere på en klar førsteplads med 434 klagesager i 2005. På andenpladsen ligger fjernsyn og foto-udstyr, på tredjepladsen biler og motorcykler.
»Vi er blevet meget mere digitale. Computeren er er et produkt, som nu er mere hjemme hos folk, så derfor er der nok også flere klager,« forklarer jurist i Forbrugerstyrelsen, Ann Lehmann Erichsen, til ComON.
Hvor det tidligere var klager over bestemte produkter, eller forhandlere, spreder klagesagerne sig nu som en bredere vifte.
»Vi har ikke noget samlet billede af, at der er ét bestemt produkt, som er ringe, eller bestemte fejl der går igen. Men mange gange lyder det, at computeren bare er "gået i sort". Men det er jo også svært for forbrugeren selv at stille diagnosen,« mener Ann Lehmann Erichsen.