IBM: Vista var den bedste salgstale for linux

Microsofts lancering af Vista har været den bedste reklame for open source-styresystemer. Det mener IBM.

Den ene mands død, er den anden mands brød, siger man.

I tilfældet med den udskældte lancering af Vista, så har det angiveligt været det største rygstød til linux, som open source-fællesskabet har kunnet drømme om.

Det mener i hvert fald IBMs ansvarlige for linux og open source, Bob Sutor.

For nylig præsenterede han en undersøgelse, der har kortlagt den globale udbredelse af linux på stationære og bærbare. Her kaldte han Windows placering hos virksomheder som "en gradvis uhuling". Det vil sige, at Windows ikke mister brugere i hobetal. Men en nedgang kan registreres.

»Det handler ikke kun om linux. Det er også den voksende udbredelse af Macs og smartphones som alternativ til Windows-maskiner,« sagde Bob Sutor.

De seneste år har flere fået øjnene op for alternativer til Windows, mener han. Og ifølge ham kan Microsoft for alvor skyde sig i foden, hvis ikke lanceringen af Windows 7 forløber bedre end forgængeren.

Ifølge de adspurgte it-ansatte - og modsat den almindelige opfattelse - så mener de, at linux-udbredelsen har størst mulighed for at fortsætte blandt almindelige ansatte.

Linux har ellers ry for at være it-kyndiges kæledække. Men de adspurgte mener, at linux får den største udbredelse, hvis man giver det til brugere, som ikke har den store tekniske indsigt.

»For nogle brugere betyder computerens styresystem meget og de kan endda være følelsesmæssigt knyttet sammen med Windows. Tricket er derfor at undgå at blive distraheret af disse brugere, og fokusere på brugere der bare ser computeren på deres bord som et værktøj, de bruger til at løse deres opgaver,« forklarer Dale Vile, der er research-ansvarlig hos Freeform Dynamics, der har lavet undersøgelsen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse