Udnyt venne-anbefalinger i Google-søgninger

Google tilføjer nu anbefalinger fra dine venner i søgeresultater. Se her, hvad det kan betyde for din virksomhed.

Artikel top billede

Google udvider nu sin søgemaskine, så venner og bekendtes anbefalinger af websites eller produkter bliver vist i et søgeresultat. 

Venners anbefalinger bedre end lang søgeliste

Det er jo fint nok at få en lang liste af eksempelvis hoteller i Madrid, men hvis en af dine venner eller bekendte anbefaler et af dem, så vil du sandsynligvis være mere interesseret i at checke det ud.

Det er en Facebook-lignende "like"-funktion, som Google introducerer under navnet +1. Når du foretager en søgning, vil du snart begynde at se en lille "+1"-ikon ud for de enkelte søgeresultater.
 
Kan du lide websitet har du mulighed for at vise det ved at trykke på +1-knappen.

Efterhånden vil du begynde at se nogle af dine venner og bekendtes anbefalinger dukke op i dine søgninger.

Baseret på Google kontaktpersoner

Venner og bekendte er i Googles optik personer, som er listet som kontaktpersoner i Google. Google skriver på sin blog om +1, at fremover vil kontaktpersoner fra sociale netværk som Twitter formentlig også indgå.

Du kan se, hvilke kontaktpersoner som Google opfatter som dit sociale netværk på Googles Dashboard. Gå til "Omgangskreds og indhold" og vælg "Vis omgangskreds".

Betydning for synlighed på nettet

Indtil videre rulles +1 ud på engelsk på Google.com. Google skriver på sin Adwords-blog, at understøttelse af flere sprog er på vej.

Ifølge Google er det ikke nødvendigt at ændre på din virksomheds eventuelle nuværende reklamestrategi med Adwords, når +1 indføres. Udregningen af den såkaldte Quality Score ændres nemlig ikke som følge af +1. Dog bliver +1 et input blandt mange til organic search ranking

Den vigtigste forskel for din virksomhed bliver, at venneanbefalinger for de fleste mennesker tæller højere end en ren søgning.

Hvis den første side af en potentiel kundes søgeresultater indeholder +1-anbefalinger fra vedkommendes sociale netværk, vil kunden formentlig vælge de anbefalede sider, selvom de måske ikke ligger allerøverst i søgelisten.

+1-knap til din virksomhed.

Derfor er det vigtig at få folk til at anbefale dig. Google arbejder på en +1-knap, som kan anvendes på dit website, lidt ligesom Facebooks "like"-knap. Der er ikke nogen detaljerede oplysninger om, hvordan det kommer til at fungere. Du kan skrive dig op til at få besked, så snart +1-knappen er klar til dit website her.

Her er en video, der giver en introduktion til +1:

Læses lige nu

    inforevision A/S

    .NET-udvikler til digitaliseringsprojekter

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil