Læs også:
Unified communications: Sådan fungerer det
Det bruges indholds-systemerne til
Collaboration-software eller samarbejdssystemer er en af de hotteste it-tendenser i de senere år og fremhæves af it-cheferne som en af de primære strategiske investeringer.
Alligvel handler collaboration-software for størsteparten af brugerne stadig først og fremmest om at reducere rejseomkostningerne.
"... der er ingen lette, generaliserbare målemetoder, som virksomheden kan anvende til at se, hvordan collaboration-værktøjer hjælper forretningen," skriver Forrester-anaytiker TJ Keitt i et blogindlæg.
Derfor falder virksomhederne igen og igen tilbage til at fokusere på de meget konkrete, målbare gevinster - eksempelvis rejseomkostningerne.
Collaboration-software fremhæves ellers ofte som værktøjer, der kan hjælpe brugerne med at skabe bedre gruppearbejde, mere innovation og opnå effektiviseringer.
Alligevel er det stadig kun 19 procent af brugerne, der ser forbedret innovation som gevinsten ved denne type software.
Kun ni procent peger på, at den primære gevinst er, at man hurtigere kan bringe produkter til markedet.
Strategi og teknologi to forskellige ting
TJ Keitt mener, at dette blandt andet skyldes, at en del virksomheders collaboration-strategier ikke nødvendigvis kædes direkte sammen med de teknologier, man anvender.
Eksempelvis kan det være, at en virksomheder har en strategi for hurtigere at kunne bringe produkterne til markedet, men collaboration-værktøjerne ses primært som et redskab til at mindske rejseomkostningerne.
En anden forklaring er, at når virksomhedens øverste ledelse kræver mere samarbejde, så vælger it-afdelingen automatisk at tolke det, som at der skal købes nye samarbejdsværktøjer.
"Men disse handlinger sker naturligvis uden en egentlig forståelse af, hvilket outcome virksomheden håber at opnå, og hvordan det skal ske. Så når udgifterne til collaboration-teknologi skal retfærdiggøres, er det lettest at gå efter de lavt-hængende frugter; en reducering af rejseomkostningerne og andre udgifter."