Nordeas webbankkunder blev mandag morgen ramt af en endnu ukendt fejl, som betød, at ingen privatkunder kunne benytte bankgigantens netbank. En del af bankens erhverskunder blev også ramt af fejlen.
Det fortæller Martin Andersen, der er chef for webbanken hos Nordea.
Imidlertid lykkedes det kort før middag at etablere såkaldt nøddrift på bankens netbank-system, således at kunderne igen kunne bruge banken.
Bankens datacenter er i et firma, som banken ejer sammen med IBM. Derfor arbejder Nordea i øjeblikket sammen med IBM på at løse problemet, der menes at være opstået i det interne netværk.
Bankens centrale systemer og filialnettet virker i øvrigt som normalt.
"Vi er ved at undersøge det nu. Men det er nogle interne netværksproblemer," siger Martin Andersen til Computerworld.
Bankens presseafdeling oplysninger er, at der ikke er rapporteringer af problemer i andre lande end Danmark. Nordea har afdelinger i de fire nordiske lande samt i Polen og Baltikum.
"Vi har sat noget på, som vi kalder for nøddrift. Så nu kan kunderne igen logge på deres netbank, og de kan også komme på deres mobilbank," siger Martin Andersen.
Han fortæller, at banken regner med at køre tilbage på den normale platform i løbet af kort tid.