Kunder hos den ELRO-ejede internetleverandør Skyline, som tidligere har været ramt af nedbrud, havde fra natten til fredag og et stykke ind i weekenden problemer med at komme på nettet.
Det skyldes en fejlet opdatering af en række core-switche i selskabets backbone, fortæller firmaets tekniske direktør, Michael Vinter.
"Vi skulle lave en softwareudrulning på en del af vores net. Det gik der en ting galt omkring, og det ramte så en mindre del af vores kunder natten til fredag," siger han.
Uden internet fredag
Resultatet af, at opdateringen fejlede blev, at en række kunder først igen havde internetforbindelse i løbet af fredagen, mens ganske få kunder ifølge Michael Vinter først fik forbindelsen igen lørdag.
"Selvfølgelig er vi kede af det, når en fejl påvirker vores kunder. Men vi ser det ikke som en stor eller alvorlig fejl. Der er rigtig mange kunder som slet ikke har været berørt," siger Michael Vinter.
Opdatering forvirrede udstyr
Problemet opstod ifølge Michael Vinter, fordi noget af firmaets netværksudstyr reagerede negativt på opdateringen af core-switchene i firmaets backbone.
Og fordi core-switchene reagerede forskelligt på den nye software, var det ifølge Michael Vinter langtfra alle kunder som blev berørt.
Skyline har gennem hele processen fået hjælp til at løse de tekniske problemer af leverandøren af udstyret, fortæller den tekniske chef. Derfor er det også leverandøren, som foretager den fejlramte softwareudrulning.
Ifølge Michael Vinter venter firmaet nu på en rapport fra leverandøren om den dybereliggende årsag til, at fredagens fejl kunne opstå. Det ligger dog fast, at problemerne skyldes en fejl i den software som blev rullet ud natten til fredag.
Han fortæller, at det trods problemerne lykkedes at rulle den nye software ud. Derfor blev det ikke nødvendigt at rulle softwaren tilbage.
Imidlertid reagerede udstyr på nogle lokationer negativt på den nye software. Og det er disse problemer, som firmaet har taget hånd om, fortæller Michael Vinter
Kunder klagede over information
Det Randers-baserede Skyline, der blandt andet benytter Wimax for at nå ud til kunderne, har samlet set omkring 50.000 kunder, og af disse er omkring 30 procent erhvervskunder. Firmaet har sit eget fibernet og udvider dagligt dækningen på Sjælland, fortæller den tekniske direktør.
Ifølge Computerworlds oplysninger har flere kunder kritiseret Skyline for ikke at oplyse godt nok om fredagens driftsproblemer og driftsstatus.
"Jeg synes, vi har gjort rigtigt meget for løbende at opdatere, både på hjemmesiden og på telefonen," siger Michael Vinter.
Men han medgiver, at firmaet det ikke overholdt alle udmeldte tidspunkter for hvornår nettet ville være tilbage.
"For langt størsteparten af kunderne har tidspunktet holdt, men der har været enkelte, som har oplevet, at tidspunkterne ikke passede," siger Michael Vinter.
Sidste gang Skyline havde et større nedbrud kaldte den administrerende direktør nedbruddet for en succeshistorie.