Computerworld News Service: Under konferencen Computerworld Australia fortalte Infoexchanges og Connecting Ups australske direktører, Andrew Mahar og Doug Jacquier, at teknologien spiller en central rolle i arbejdet med den ikke-kommercielle sektor.
"Vores mission er teknologi til social ansvarlighed," sagde Andrew Mahar fra Infoexchange.
"Vi arbejder sammen med non profit-organisationer om at forbedre den måde, teknologien kan hjælpe samfundet på."
Doug Jacquier forklarede, at Connecting Up Australias rolle er at tilbyde it-løsninger til det stadigt voksende antal ikke-kommercielle velgørenhedsorganisationer, og han fortalte, at virksomheder som Microsoft, Cisco, Sophos, MYOB og Flickr bidrager til missionen med både software og hardware.
"Vi har regnet ud, at den ikke-kommercielle sektor årligt bruger omkring 2,9 milliarder kroner på teknologi-området," siger Doug Jacquier. "Det er et meget, meget stort marked."
Andrew Mahar er enig i, at markedet har vist sig at være større, end mange havde forventet, men han forklarer, at det stadig ikke er udbredt viden i it-branchen.
"Det er svært for os at få forklaret virksomhederne, at den ikke-kommercielle sektor udgør en stor og betydningsfuld del af den australske økonomi," fortæller han.
"Den repræsenterer sådan noget som syv eller otte procent af bruttonationalproduktet, den beskæftiger 600.000 australiere og bidrager med bogstaveligt talt hundreder af millioner af dollars," forklarer han.
Doug Jacquier er enig i, at det er nødvendigt at skabe større opmærksomhed på emnet i kampen mod digital analfabetisme.
"Almindelig analfabetisme er allerede et stort problem i Australien, men hvis man lægger den digitale analfabetisme til, så bliver problemet pludselig ti gange større," siger han.
Andrew Mahar fortæller, at et af de projekter, som Infoexchange har arbejdet med, handler om at tilbyde basale teknologier til australiere i sociale boligbyggerier.
"I Melbourne har vi for eksempel stået for at opsætte internet til et stort, socialt boligbyggeri i centrum," fortæller han. "2000 husstande har fået en computer, og så er bygningerne blevet koblet op, og nu kan folk komme på nettet for omkring 30 kroner om måneden."
Dating-tjeneste
Nye rapporter viser, at it-chefer kan have stor indflydelse på virksomhedens sociale ansvarlighed (CSR, eller "corporate social responsibility"). Andrew Mahar anser CSR for at være yderst vigtigt, og han har startet projekter, der bygger på det præmis.
"Vi kører en forretning under navnet Green PC, som genbruger computer fra virksomheder og offentlige institutioner, der alligevel skulle smides ud," fortæller han.
"Den forretning har vi kørt igennem de sidste otte år, og i den periode har vi videreformidlet mere end 30.000 computere til fattige mennesker i Australien og i Stillehavs-området."
Doug Jacquiers næste projekt er også skabt med udgangspunkt i CSR. Det er et program ledet af Microsoft, der skal skabe forbindelse mellem folk der arbejder med it på den ene side og de ikke-kommercielle organisationer på den anden.
"Vi er i gang med at lancere et produkt, der er udviklet i samarbejde med Microsoft, under navnet Match IT," forklarer Doug Jacquier.
"Vi vil prøve at lave en slags dating-tjeneste mellem ikke-kommercielle organisationer og de mennesker, der kan tilbyde teknologiske services."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen