Som Business Center tidligere har beskrevet, så findes der onlinesystemer som eksempelvis Dynamics CRM, der kan hjælpe dig med at få styr på dine kunder, service og salg.
SugarCRM er, som navnet antyder, et andet af de såkaldte Customer Relationship Management-systemer, der anvendes til at holde styr på kundeoplysninger og lignende.
Gratis open source system
Det specielle ved SugarCRM er, at det er et open source produkt. Det betyder, at udviklere har adgang til kildekoden bag systemet, så de løbende kan tilrette programmet. Ofte er open source-programmer også gratis, hvilket som udgangspunkt også er tilfældet med SugarCRM.
Community-versionen SugarCRM er gratis og kan downloades her. Det kræver dog, at du er klar til selv at installere CRM-systemet sammen med PHP, webserver og database på en server.
Derudover findes der to betalbare versioner; Pro og Enterprise.
Her kan du se en oversigt over, hvad de forskellige versioner indeholder. Du kan også prøve denne guide, der vejleder dig om hvilken version, der passer bedst til din virksomhed.
Integration med sociale netværk
SugarCRM gør en del ud af at integrere CRM-systemet med sociale netværk som Twitter, LinkedIn og Facebook. Det giver mulighed for at integrere oplysninger fra de sociale netværk direkte i dit CRM-system.
Integrationen med de sociale medier kan være med til at bryde isen og skabe en mere personlig kontakt, da det giver mulighed for dit salgs- og servicepersonale at kommentere på en kontaktpersons seneste opdateringer.
Hvis nu din kontaktperson jublede over FCK's seneste sejr eller twittede om familiens seneste tur til Legoland, har du mulighed for at kommentere det.
Salesforce Chatter og Twitter
Chatter er et modul i Salesforces CRM-system, der giver mulighed for at samarbejde med dine kollegaer i realtid. Det minder således om et udbygget chat-system.
Da Chatter er indbygget i CRM-systemet, giver det ud over et almindeligt chat-systems mulighed for realtids kommunikation og deling af filer, mulighed for at se rapporter og data genereret fra CRM-systemet.
Chatter giver mulighed for, at du hurtigt kan udveksle ideer med kollegaer, der måske befinder sig i andre egne af landet eller verden.
Som du kan se i nedenstående video, er der også mulighed for at hive Twitter-feeds fra potentielle eller eksisterende kunder ind i Chatter-systemet, så du på den måde kan få værdifuld information om kundernes ønsker.