Den omdiskuterede fælles logontjeneste NemID blev i weekenden ramt af flere fejl, som gav problemer for de mere end en million aktive brugere.
Fredag eftermiddag betød en fejl, at et ukendt antal kunder havde problemer med NemID, fordi systemet fejlagtigt oplyste brugerne, at deres kodeord var forkerte.
"Nogle brugere oplevede, at deres korrekte password af systemet blev opfattet som forkerte," siger Jette Knudsen, der er kommunikationschef hos DanID.
Problemet fik ifølge Jette Knudsen helt naturligt et antal kunder til at forsøge at indtaste deres kode mere end fem gange, hvorefter systemet låste brugerne ude i otte timer.
Dette problem blev løst tidligt lørdag morgen samtidig med, at DanID løste det udefrakommende problem, som opstod på grund af en fejl i den nyeste Java-version, som i løbet af ugen påvirkede både NemID og bankernes egne logon-systemer.
Midt på aftenen søndag betød et nyt problem imidlertid, at alle brugere af NemID i et par timer overhovedet ikke kunne benytte den fælles logon-tjeneste.
Problemet opstod ifølge Jette Knudsen i forbindelse med en planlagt systemopdatering natten til mandag, som skabte en fejl i systemet.
Fejlen blev fundet med det samme og rettet hurtigst muligt, men det tog alligevel et par timer. NemID var igen funktionsdygtigt klokken 23.05 søndag aften.