Ønskeseddel til det nye år ...

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. januar 2007.


Brugerne talte med store bogstaver i 2006.Jeg håber, det vil blive endnu mere synligt i de medietilbud, jeg modtager i 2007.

2006 blev et år, hvor der skete rigtig meget på mediefronten i Danmark. Vi blev introduceret til den gratis morgenavis og ikke bare en af slagsen men hele tre, der alle kæmper om læsernes gunst. Derudover fik vi en ny landsdækkende nyhedskanal 24-timer i døgnet, og lige om lidt kommer der endnu et nyt medie fra TV2 nemlig en landsdækkende radiostation. Og DR kommer med nyhedskanal på nettet.
2006 blev også året, hvor podcasting for alvor slog sig fast, og det er nu muligt både at få lyd og billeder fra medier som blandt andet Computerworld og DR til sin iPod.

Ved siden af det er der snart ikke en politiker eller kendt person, som ikke blogger og udbreder sin mening om både det ene og det andet på det interaktive web - på DR kan man for eksempel læse alt fra nyhedsværternes morgenvaner til diskussioner omkring Saddams hængning.
Men det mest opsigtsvækkende var faktisk, da Time Magazine i 2006 kårede DIG som årets personlighed, fordi DU har været med til at ændre den måde internettet bruges på. Ifølge Time Magazine er det brugerne, der har overtaget udviklingen af internettet med portaler som MySpace og YouTube. Det har skabt en ny form for digital demokrati, hvor alle frit kan komme til orde.
Det betyder, at medierne i højere grad må fokusere på kundernes og brugerens behov. Det nytter ikke at tro, at relevant viden om mediebrugerne kan klares med et par medieanalyser og en fokusgruppe i ny og næ, eller en papfigur af Birthe - med eller uden h. Nej medierne bliver nødt til i langt højere grad at være i dialog med deres brugere og kunder. Det handler ikke om blot at lade sine værter blogge men om at tage relevante og meningsfyldte diskussioner op på nettet. Det handler om at være i øjenhøjde med sine læsere, lyttere, seere og brugere og ikke tale ned til eller virke bedrevidende.

Og hvordan kan man så det? Man kan bruge nettet og være i dialog med dem, man kan tage dem med ind i udviklingsforløb, man kan invitere mediebrugerne ind som gæsteredaktører, man kan tage ud og se, hvordan medierne reelt bruges i hverdagen, man kan bede sine brugere om at skrive, hvad de synes, der er vigtigt for dem, og man kan tage deres henvendelser seriøst og reelt gøre brug af alt det input, man får fra sine læsere, lyttere, seere og brugere. Det handler om som en anden antropolog eller etnolog at søge ud i virkeligheden og finde ud af, hvad der i virkeligheden optager os mennesker.

Det at forstå sine brugere og kunder er ikke det samme, som at lefle for sine brugere. Gode medier forstår nemlig også, at det, brugerne søger, er autencitet og forundring.
Desværre er der mange medier, der har glemt det med forundringen i jagten på at ramme præcist. Et af de medier, der udmærker sig ved at have forundringen som sit grundprincip er Weekendavisen, der på trods af sine 257 år på bagen til stadighed formår at overraske og bringe lige netop den artikel, man ikke vidste, at man havde brug for.
Så min ønskeseddel for det nye år i forhold til medierne er følgende:
Giv mig ikke flere medier bare fordi det er muligt - giv mig relevante medier
Fortæl ikke altid de historier, der ligger lige for - overrask mig
Vis mig, at det at forstå brugerne ikke er det samme som at tale ned til brugerne
Opsøg virkeligheden i stedet for kun at rapportere om den
Få øje på de store bogstaver

Trine Nielsen er direktør i KonceptFactor.

OriginalModTime: 11-01-2007 14:29:21




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere