Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.
Distributøren SMG holder sig til de små og mellemstore forhandlere og har kørt med begrænset varesortiment i årevis.
Skønt distributøren SMG (Santech Micro Group) ikke ligger øverst på listen over de distributører, der har klaret sig bedst, mener administrerende direktør Ole Mortensen alligevel, at netop hans type virksomhed har det rette koncept for at klare sig i trange tider. Og virksomhedens omsætning voksede da også med mere end 100 millioner kroner i det seneste regnskabsår, svarende til en tredjedel af omsætningen året før.
- Tendensen peger jo netop i retning af, at det er os, der skal have succes. Vi har de små og mellemstore forhandlere. De store forhandlere har det svært, og det smitter af hos de store broadlinere i distributionsleddet. De største i det ene led er hårdest ramt, og det rammer de store i næste led.
Vores kunder befinder sig typisk blandt de små og mellemstore forhandlere, fra konsulentvirksomheder til små butikker. Vi har ikke en enkelt kunde, der står for en enorm afsætning, og det har vi aldrig haft. Og vi oplever en meget høj loyalitet blandt forhandlerne, fortæller Ole Mortensen.
SMG har ingen ambitioner om at profilere sig som broadline-distributør.
- Vi er en fokuseret virksomhed. Hvis du går til en broadliner, kan du købe en hvilken som helst pc. Det kan du ikke her, vi har kørt et snævert leverandørprogram i mange år, og det, tror jeg på, er vejen frem, siger Ole Mortensen.
Han maner samtidig til besindighed blandt branchens aktører, som situationen ser ud i øjeblikket.
- Det vigtigste for alle i branchen lige nu er, at vi optræder sikkert og seriøst på dette marked. Blandt andet er det vigtigt at undgå ødelæggende priskrige. Forhandlerne må drive deres forretninger sikkert og ikke opbygge store lagre. Desuden skal de bruge logistikken, vi som distributører tilbyder, lidt mere, mener Ole Mortensen.
Billedtekst:
SMG's administrerende direktør Ole Mortensen maner til besindighed blandt branchens aktører, som situationen ser ud i øjeblikket. - Det vigtigste for alle i branchen lige nu er, at vi optræder sikkert og seriøst på dette marked. Foto: Ole Kjær
Note:
Succesfuld nichedistributør
Periferiudstyr fra et snævert leverandørprogram er med til at gøre SMG til en succesfuld nichedistributør for en kundergruppe, der strække sig fra mindre konsulenthuse til små butikker.