Teleselskabet 3 lancerede en uge før tirsdagens rekordnedbrud i al stilhed mulighed for, at firmaets kunder gratis kan låse den såkaldte operatørlås op på firmaets hjemmeside.
Oplåsningen har traditionelt i branchen været belagt med en afgift på 500 kroner og benyttes i forbindelse med abonnementer, hvor såkaldte tilskudsmobiler solgt med væsentlig rabat til kunden ikke kan opsiges før efter seks måneder.
Kunder kendte ikke til alternativ
Imidlertid blev løsningen i første omgang kun lanceret på 3's hjemmeside, tilsyneladende uden at blive omtalt i andet regi.
Først godt inde i tirsdagens nedbrud blev en bredere kundeskare - primært iPhone-brugere - gennem netforummet iphoneguide.dk gjort opmærksomme på muligheden for gratis oplåsning af selskabets telefoner.
Hos iphoneguide.dk fortæller redaktør Martin Wolsing, at mediet gennem tips fra læsere i løbet af dagen blev opmærksom på muligheden, og at 3 ikke selv har promoveret muligheden over for forummet.
Nyt SIM-kort på få minutter
Hos televirksomheden Netplan fortæller teleanalytiker Torben Rune, at løsningen med gratis oplåsning ikke er set før i det generelle marked.
Derfor kan muligheden for, med det samme at kunne låse sin 3-telefon op online, midt i et stort nedbrud, betyde, at kunderne kan redde resten af dagen ved med det samme at kunne benytte et taletidskort købt i den nærmeste butik.
Samtidig er der dog også en risiko for, at kunderne bliver varigt væk efter at have prøvet et andet net.
"Jeg er ret sikker på, at alle 3's kunder med så langt et nedbrud er meget frustrerede, og måske har de tænkt tanken om at skifte til et andet selskab," siger Torben Rune.
Ifølge teleanalytikeren skal der nemlig ikke længere tid til at støde en kunde fra sig, end den tid, 3's netværk var nede tirsdag.
"Der er erhvervskunder, som er så følsomme, at bare de er nede i ganske få timer, så er det tilstrækkeligt til, at man overvejer at flytte," siger Torben Rune.
Torben Rune vurderer, at nedbruddet i selskabets netværk koster 3 en halv million kroner i tabte indtægter.
Hos 3 siger kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen, at der ganske enkelt ikke er nogen, der har haft tid til at komme i tanke om at nævne muligheden for gratis operatøroplåsning i løbet af tirsdagen.
"Det ærlige svar er, at der ikke lige er nogen, som har tænkt i den retning," siger Knud Løkke Rasmussen.
I stedet har man koncentreret sig om at informere kunderne på andre platforme.